Bedre bosshåndtering

Det er Bergen interkommunale renovasjonsselskap (BIR) som står for avfallshåndteringen i Bergen. De siste ukene har byens politikere behandlet flere saker som viser hvorfor det er på høy tid å selge BIR og legge bosstømming ut på anbud.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Andersland Skoglund

Foto: Mathias Fischer

BIR er et interkommunalt selskap som er eid av Bergen kommune og en rekke av nabokommunene våre. De er delt inn i flere enheter, for eksempel BIR Privat. Det er disse som henter bosset til privathusholdninger og står for kildesortering og resirkulering av glass, metall, plast, og papir. Folkene som jobber i BIR Privat gjør en utmerket jobb, men det er med bosstømming som med mye annet; fravær av konkurranse legger en demper på ambisjonene.

Og fravær av konkurranse er det definitivt. For noen uker siden vedtok byrådet et forbud mot at andre enn BIR Privat kan hente inn boss i Bergen. Man kan sende søknad om dispensasjon — til BIR Privat. Det blir som om man må søke den lokale bruktbilforretningen om å få åpne en konkurrerende bruktbilforretning.

Samtidig legger den største eieren — Bergen kommune — også begrensninger på selskapet. Venstre har mange ganger foreslått at vi i Bergen differensierer bossavgiften slik at de som er flinke til å kildesortere betaler mindre enn de som kaster mye, slik de gjør i nabokommunene våre. Det har også BIR foreslått at Bergen bør gjøre, men når avfallsgebyrer skal behandles i desember sier byrådet nok en gang nei.

BIR har også ofte vært sent ute med moderne løsninger, både når det kommer til bosstømming, kildesortering, og håndtering av avfall. Ikke fordi de ansatte i BIR ikke har ambisjonene i orden, men fordi på toppen er det politikerne som bestemmer — og da går det, som kjent, av og til litt tregt.

Bergen styres av et konservativt byråd som vanligvis liker anbud og konkurranse. Det er uforståelig for oss hvorfor de da konsekvent nekter i det hele tatt å vurdere å sette bosstømmingen ut på anbud. Vi skal selvsagt ikke gi slipp på viktig infrastruktur som tilhører fellesskapet, som bossug og fjernvarmeanlegg, men vil sette selve bosshåndteringen ut på anbud. Da kan vi stille strenge krav til kildesortering og effektivitet slik at tilbudet blir både bedre og mer miljøvennlig. Hvorfor er byrådet motstander av det?

Anders Skoglund, komité for finans
Julie Andersland, komité for miljø og byutvikling

Venstre

Innlegget sto på trykk i Bergensavisen mandag 3. desember.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**