Beklager nedleggelse av BHG

– Jeg forstår at det er en vanskelig sak for fylkestinget, men vi mener at BHG ikke bør legges ned, sier bystyrerepresentant Idun Bortne.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Idun Bortne

Foto: Tor Blaha

Venstres fylkestingsgruppe har valgt å følge flertallet på fylkestinget og støtte forslaget om å overføre linjene på BHG til Årstad og nye Amalie Skram videregående. Venstre i Bergen fikk med seg Høyre og Frp på å avgi høringsuttalelse om at skolen bør bevares. Partiets folkevalgte i bystyret står fortsatt på den avgjørelsen.

– BHG er en god skole med imponerende resultater. Venstre er skeptisk til så store skoler som Amalie Skram, og vi i bystyret mener at fylkestinget burde ha funnet rom for mer enn to studiespesialiserende skoler i sentrum. Vi beklager avgjørelsen til fylkestinget om å ikke videreføre BHG. Vårt mål har vært en opprusting og permanent videreføring av BHG, og vi har forståelse for at fylkestingsgruppen ikke kunne støtte Høyres forslag om å splitte fagmiljøet og legge skolen gradvis ned, sier Idun Bortne, Venstres representant i oppvekstkomiteen i bystyret.

Viktig å opprettholde kvaliteten
Flertallet av lærerne på BHG ønsker seg til Amalie Skram. Bortne håper det kan være med på å opprettholde kvaliteten.

– Vi får gjøre det beste ut av det, og krysse fingrene for at fylket klarer å overføre de gode resultatene fra BHG til Amalie Skram.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**