Lite skolevedlikehold fra andre partier

At skolene i Bergen behøver et vedlikeholdsløft bør være velkjent for de fleste. Årevis med nedprioritering har ført til stengte skoler og ubrukelige bygg. Det som er mindre kjent er at knapt noen er villig til å gjøre noe med det.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Andersland Bortne

Foto: Mathias Fischer

Fagfolk opererer med en grense på 200 kroner: Skal vi ha et skikkelig vedlikeholdsbudsjett for skolen, må vi bruke minst 200 kroner kvadratmeteren i året på drift og vedlikehold. I år bruker vi alt for lite. Byrådet vil øke budsjettet med 30 prosent, men dette er fremdeles for svakt: 178 kroner kvadratmeteren er ikke nok til å forhindre at vi får det samme problemet igjen om noen år.

Vi kan forstå hvorfor våre politikerkolleger nøler med å bruke nok penger på vedlikehold av bygg. Det er ikke en prioritering som får den jevne velger til å overøse oss med stemmer når det er valg. Dessuten er det alltid enklere å fronte investeringer til nye, store byggeprosjekter, enn å prioritere penger til reparasjon av løse lister og lekke tak. Det kan se ut som om også den øvrige opposisjonen, med Arbeiderpartiet i spissen, har falt for den samme fristelsen som byrådet: De tror stadig nye investeringer vil løse vedlikeholdsproblemene.

Venstre foreslår at vi i budsjettet for 2013 øker potten som går til vedlikehold med 50 prosent. Da når vi målet om 200 kroner kvadratmeteren, som egentlig bør være et minimum. Det vil koste 27 millioner kroner mer i 2013, noe vi har prioritert i vårt budsjettforslag. Resten av den seriøse opposisjonen har ikke de samme ambisjonene: Arbeiderpartiet foreslår ti millioner mer, Senterpartiet foreslår 15. Bedre enn byrådet, men langt fra nok.

Det at selv de rødgrønne i opposisjon, uten krav om å ta ansvar, ikke er villige til å prioritere vedlikehold så høyt som nødvendig når de skal komme med forslag til budsjett, illustrerer et poeng Venstre har kommunisert lenge: Vi kan dessverre ikke stole på at politikere klarer å håndtere vedlikehold av skoler.

Derfor er såkalt Offentlig-Privat Samarbeid (OPS), hvor kommunen leier skolebygg av private entreprenører, en viktig del av løsningen for skolen i Bergen.

Selv om vi trenger mer bruk av OPS, må vi samtidig øke vedlikeholdet av de skolene vi allerede eier. Venstre prioriterer vedlikehold i skolen – både når det er kommunen og private som skal stå for det.

Idun Bortne og Julie Andersland
Venstre

Innlegget sto på trykk i Bergensavisen mandag 17. desember.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**