Arbeiderpartiet prioriterer ikke vedlikehold av skolebygg

Idun Bortne mener det ikke bare er byrådet som nedprioriterer skolevedlikehold når det faktisk kommer til stykke.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Idun Bortne

Foto: Tor Blaha

Jeg begynner å bli ganske lei av den tilsynelatende endeløse strømmen av avisoppslag om skolebygg som faller i hodene på elevene. En skulle tro at Arbeiderpartiet er minst like lei som meg. Da er det et paradoks at de ikke later til å ta problemet på alvor. Venstre krever at vedlikeholdsbudsjettet økes med 50 %, til 200 kroner kvadratmeteren. 178 kroner kvadratmeteren er ikke nok til å forhindre at vi får det samme problemet igjen om noen år. Arbeiderpartiet foreslår 10 millioner mer. Bedre enn byrådet, men slett ikke nok.

Fagfolk opererer med en grense på 200 kroner: Skal vi ha et skikkelig vedlikeholdsbudsjett for skolen, må vi bruke minst 200 kroner kvadratmeteren i året på drift og vedlikehold. Det vil koste 27 millioner kroner mer i 2013. Det bør være et minimum. Men selv om vedlikehold lønner seg i lengden, er heller ikke det gratis.

Arbeiderpartiet sier videre i budsjettet sitt at elevene skal møte en skole som er friskmeldt fra skoleforfall. Så hvorfor setter ikke Arbeiderpartiet av nok penger til vedlikehold i sitt alternative budsjett? Det er tydelig at Arbeiderpartiets ambisjoner for skolen bare er ord og ikke ment som handling.

Det kan se ut som om Arbeiderpartiet og den øvrige opposisjonen, har falt for den samme fristelsen som byrådet: De tror stadig nye investeringer vil løse vedlikeholdsproblemene. Arbeiderpartiet er ikke villig til å bruke nok penger på vedlikehold av bygg, men det er alltid enklere å fronte investeringer til nye, store byggeprosjekter, enn å prioritere penger til reparasjon av løse lister og lekke tak.

Min konklusjon er at Arbeiderpartiet ikke prioriterer godt arbeidsmiljø for elever og ansatte i skolen.

Idun Bortne
Komité for oppvekst
Venstre

Innlegget sto på trykk i Byavisen i uke 2.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**