Barnehagen må ut av parken

— Politikerne ga naboene et løfte da de vedtok midlertidig barnehage i Nygårdsparken. Løftebruddet undergraver tilliten, sier Julie Andersland (V).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Andersland2

Foto: Mathias Fischer

I går skrev BA om at Nygårdsparken barnehage har vært midlertidig i seks år. Nå vil byråden fornye kontrakten i minst ett år til. Dermed er barnehagen inne i sin tredje dispensasjonsperiode.

Både naboer og fylkeskonservator prøvde å sette en stopper for planene allerede i 2008. De vil verne om parken. SVs bystyrerepresentant Tina Åsgård er oppgitt og mener barnehagen frarøver elever og nærmiljø viktige grønne lunger. Hun tror byrådet spekulerer i at barnehagen skal bli permanent. Julie Andersland (V) er enig.

— Men det mest alvorlige i denne saken er at den undergraver tilliten til oss politikere. Når folkevalgte ikke holder løftene sine, blir tilliten svekket, uansett hvor gode hensiktene er, sier hun. Hun lurer på hvordan politikerne skal overbevise naboer til eventuelle nye, midlertidige barnehager eller skoler andre steder.

— Jeg mener vi politikere, på tvers av partiene, bør sette oss sammen og finne en annen løsning for barnehage i dette området. Vi må vise innbyggerne at vi holder løftene våre. Vi kan ikke la midlertidige prosjekter forlenges ut i det blå, sier Andersland.

Les hele saken på side 6 i Bergensavisen fredag 11. januar.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**