Sommel kan gi bybanestopp

Fortsatt har ikke regjeringen sendt fra seg bompengesøknaden fra Bergen. Det kan forsinke Bybanen til Flesland.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

1. januar skulle egentlig bompengesatsene ha økt kraftig i Bergen, til 25 kroner for en enkeltpassering.

Men bompengesøknaden fra Bergen, som byrådet sendte fra seg i fjor vår, lå fortsatt til behandling i samferdselsdepartementet før jul. Dermed måtte partene bak Bergensprogrammet utsette innføringen av de nye bompengesatsene til 1. mars.

Nå tyder signalene fra departementet at også den datoen ryker. Statssekretær Sigrid Brattabø Handegard (Sp) kan ikke love annet enn at søknaden skal komme til Stortinget før sommeren en gang.

Terje Breivik

Foto: Bård Ek

Provoserer Venstre
Stortingskandidat Terje Breivik (V) sender i dag et skriftlig spørsmål til samferdselsministeren om saken.

– Denne pakken er helt avgjørende både for å få finansiert Bybanen, og for å få gjort noe med byluften. Ikke bare skal bompengene betale for videre utbygging av Bybanen til Flesland, men vi må også få ned biltrafikken for å få statlige belønningsmidler til kollektivtrafikken. Alt dette henger sammen. Regjeringen somler, så nå risikerer vi å miste alt, sier han.

Han viser til at bompengeøkningen er det viktigste trafikkreduserende tiltaket i Bergensprogrammet.

– Jeg blir provosert når jeg leser at statssekretæren i Samferdselsdepartementet mener Bergen er for dårlig til å redusere biltrafikken, samtidig som det er hennes eget departement som holder tilbake de tiltakene Bergen har vedtatt, sier Breivik.

Les hele saken på side 5 i Bergens Tidende tirsdag 15. januar, eller les den på BT.no.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**