Krever svar om Fleslandsvegen

Venstre vil kreve svar fra byrådet på hvorfor arbeidene med Flesland avløpsrenseanlegg har startet opp i strid med Vegvesenets innsigelse.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Andersland 5

Foto: Mathias Fischer

Spørsmålet vil bli stilt fra representant Julie Andersland i morgendagens bystyremøte. Fanaposten har den siste uken i flere artikler skrevet om at sprenging og tungtransport har startet opp ved avløpsrenseanlegget som skal komme ved Sletten ridesenter. Statens vegvesen reagerer på oppstarten, siden de har stilt rekkefølgekrav om at kommunen må sørge for å bygge gang- og sykkelsti først.

Fredag sa leder i Sletteneset og Slettenvegen vel Jens-Kristian Hansen at han ville gå til politianmeldelse av kommunen om ikke deres klage ble hørt. Beboerne langs veien opplever nå at 260 lastebiler kjører på veien daglig, enda det ikke er noe fortau. Som erstatning tilbyr entreprenøren å hente fotgjengere og kjøre dem forbi strekningen på Fleslandsvegen. Vann- og avløpsetaten viser til igangsettelsestillatelse fra byrådet.

— Det oppstartede arbeidet skaper svært trafikkfarlige situasjoner for myke trafikanter ettersom det medfører mye tungtransport på en dårlig sikret vei. Samtidig pågår det et planarbeid for det samme området, og Statens vegvesen har varslet innsigelse til denne reguleringsplanen dersom ikke bygging av fortau/gangvei legges inn som rekkefølgekrav. Spørreren finner det underlig at arbeidet med oppgradering av avløpsrenseanlegget allerede er i gang når planarbeidet ikke er ferdigstilt. Er det riktig at byrådet har gitt igangsettelsestillatelse til det pågående arbeidet, og etter hvilken hjemmel i plan- og bygningsloven er tillatelsen i så fall gitt? lyder spørsmålet Julie Andersland vil stille på vegne av Venstre i morgendagens møte.

Les hele saken på side 5 i Fanaposten tirsdag 22. januar.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**