Grønn og rettferdig eiendomsskatt

Venstre har ambisjoner om å gjøre Bergen til Norges beste by å bo i.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Årsmøteuttalelse

For å nå ambisjonene våre, er vi bergensere avhengige av å styre våre egne inntekter. Venstre jobber for å flytte mer makt fra staten til kommunene. Slik det er i dag, er det bare eiendomsskatten vi kan styre lokalt. Venstre mener eiendomsskatt er nødvendig for å gi bergenserne det velferdstilbudet de har krav på, men vil holde skatten så lav og så rettferdig som mulig.

Kommunen retakserte de fleste boligene i Bergen i 2006. Det gjenstår taksering av noen få boliger i de ytre områdene av kommunen, men takstene er et godt utgangspunkt for innkreving av eiendomsskatt. Venstre vil innføre en eiendomsskatt på 3 promille av denne taksten på alle boliger i byen. For at ikke skatten skal slå usosialt ut, vil vi ha et høyt bunnfradrag på én million. Dette gjør skatten progressiv, som betyr at de med de med rimelige boliger betaler mindre enn de med dyre boliger.

Vi vil også jobbe for at det blir lov å gi skatteletter til de som bygger lavutslippshus, passivhus, positivhus, eller gjør eksisterende bolig mer energieffektiv. Dagens lovverk åpner ikke for å innføre et generelt miljøfradrag på eiendomsskatten. Vi mener derfor at Eigedomsskattelova bør endres slik at kommuner som ønsker det, kan benytte ulike modeller for fradrag for redusert energibruk. Et eksempel på dette kan være å knytte eiendomsskatten til energimerking.

Venstre mener at så lenge inntektssystemet for kommunene er slik det er i dag, er eiendomsskatt nødvendig for å få til en skikkelig satsing på barn og unge, skole og miljø. Byrådet i Bergen har fjernet all eiendomsskatt på privatboliger, og lagt hele byrden på det lokale næringslivet. Fra og med i år har de fått en økning i eiendomsskatten på 66 %. Venstre mener dette er en urettferdig fordeling av skatten, som reduserer konkurransekraften til bedrifter i Bergen. Vi sier nei til byrådets skatteøkning, og vil begrense eiendomsskatten for næringslivet til tre promille slik den er i dag.

Bergen Venstre vil:

innføre en ny ordning med eiendomsskatt på 3 promille for både privatboliger og verk og bruk
innføre et bunnfradrag på én million for eiendomsskatt
jobbe for et lovverk som tillater innføring av miljøfradrag på eiendomsskatten
Gjennomføre eiendomsskatt for alle boliger, blant annet også boliger i de ytre områder i kommunen.

Årsmøteuttalelse vedtatt 19.1.2013

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**