Krever høring om avlastning

Venstre og Ap vil ha høring om Bergen kommunes tilbud om avlastningstjenester, støttekontakt og SFO for utviklingshemmede.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Leder for Norsk Forbund for Utviklingshemmede (NFU) i Bergen, Kari Elster Moen er veldig fornøyd med at politikerne nå ønsker å belyse problemene grundig gjennom en høring.

Bergen kommune fikk sterk kritikk for avlastningstjenestene av foreldre til utviklingshemmede barn gjennom en undersøkelse som Bergens Tidende utførte i fjor sommer.

Kommunen har senere gjennomført sin egen brukerundersøkelse. Også den viste misnøye fra foreldre med barn som har spesielle behov.

Horn3

Foto: Mathias Fischer

Viktig med godt tilbud til utviklingshemmede
– Kommunen har store utfordringer med å gi et godt tilbud til psykisk utviklingshemmede. Mange familier har over tid uttrykt misnøye med byrådets praksis, det samme har Norsk Forbund for Utviklingshemmede (NFU), sier Erlend Horn (V)

Høringen vil også omfatte støttekontaktordningen. Det har vært endringer i ordningen de senere år, og tilmålingen er klaget inn som urettferdig. Mange utviklingshemmede som bor i egen bolig eller bofellesskap får ikke videreført sine støttekontaktordninger.

SFO-tilbudet for utviklingshemmede ved videregående skoler er Bergen kommunes ansvar, og dette tilbudet meldes som utilstrekkelig fra mange pårørende.

– For Venstre er det naturlig å få mer fakta bordet gjennom vårt parlamentariske system. Det kan ikke være slik at brukerne må belyse saken sin gjennom media for å bli hørt. Videre kan vi som folkevalgte gjennom en høring stille spørsmål til de som jobber med dette til daglig, ikke bare gå via byråden, sier Horn.

Hele saken hos BT.no her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**