Etterlyser sentrumsplan for Loddefjord

Venstre etterlyser plan for Loddefjord. – Skremmende dårlig luft, sier Julie Andersland.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Andersland Bybanen

Foto: Mathias Fischer

– Det er skremmende å se hvor dårlig luftkvaliteten er i Loddefjord. Bydelen trenger et skikkelig løft. Dessverre har hele Laksevåg bydel blitt nedprioritert av politikerne.

Det sier nestleder i Komité for miljø og byutvikling, Julie Andersland (V). Hun mener det er på tide med akutte tiltak på grunn av den høye luftforurensningen i Loddefjord. Samtidig etterlyser hun en bærekraftig sentrumsplan for Loddefjord sentrum.

Vil ha luftmåler
– Det er skremmende å se hvor dårlig luftkvaliteten er i Loddefjord. Det første vi må gjøre er å få på plass aktive målestasjoner, slik vi har på Danmarks plass. Det nytter ikke å bare få rapporter om hvor dårlig luften har vært — vi måte vite hvordan luftkvaliteten til en hver tid er slik at det kan iverksettes tiltak for å sikre innbyggernes helse når det trengs. Venstre har foreslått en aktiv målestasjon i Loddefjord i årevis, men byrådet setter alltid ned foten, sier Andersland.

I begynnelsen av februar etterlyste Andersland en reguleringsplan for Loddefjord sentrum som ble stadfestet av Miljøverndepartementet i 2002. Siden den gang har opprustingen av Loddefjord sentrum ikke blitt prioritert av bystyret eller byrådet.

Venstrelederen etterlyste sentrumsplanen og stilte spørsmål om status for byutviklingen av Loddefjord sentrum til byråd for miljø og byutvikling Filip Rygg (KrF).

Grønn byutvikling i Loddefjord
– Loddefjord har et stort potensial, som flertallet som styrer dessverre ikke har utnyttet. Det er masse bra folk i Loddefjord, men området trenger et skikkelig løft. Dessverre har hele Laksevåg bydel blitt nedprioritert av politikerne de siste årene, sier Andersland.

– Loddefjord ligner mye på Åsane: Det blir et veldig stort fokus på bil og bilbasert aktivitet, og det er hverken miljøvennlig eller urbant – og særlig barna blir utestengt når det meste dreier seg om motorveier og parkeringsplasser. Men Loddefjord ligger midt i smørøyet, og alt ligger til rette for å få til en urban og miljøvennlig utvikling. Det vil Venstre jobbe for å få på plass.

– Venstre vil tenke helhetlig: God, miljøvennlig infrastruktur som Bybanen må kombineres med trygge bomiljøer og kort avstand til barnehage, skole og andre servisetilbud. Og så må vi legge til rette for flere arbeidsplasser der folk bor, slik at vi ikke trenger bruke halve dagen på å reise til og fra jobb.

Bybanen i Bergen

Foto: Bybanen i samarbeid med BA

Laksevåg blir nedprioritert
Venstre mener den største utfordringen med byutviklingen i Loddefjord er at bilen gis for mye plass.

– Det har vært tenkt for mye på fremkommelighet for biler og for lite på å sikre trivelige og trygge områder for myke trafikanter. Et godt eksempel, i tillegg til alle bilveiene, er at byutviklingen i stor grad har konsentrert seg rundt utviklingen av Vestkanten som kjøpesenter, fremfor å utvikle bydelen i en urban retning med gater og byrom.

Sentrumsutviklingen i Fyllingsdalen blir i dag sett i lys av mulighetsstudien, og Indre Laksevåg nyter godt av et områdeløft. Åsane og Fana har store omfattende sentrumsplaner for Åsane Senter-området, Lagunen-området og Nesttun. Hvorfor er ikke Loddefjord på dagsorden i bystyret, spør avisen.

– Det er et godt spørsmål, og vi kommer ikke forbi at Laksevåg bydel, deriblant Loddefjord har blitt nedprioritert. Det er synd, men det er ingen grunn til at det fortsatt skal være slik. Dette er også en viktig grunn til å få på plass en sentrumsplan for Loddefjord, slik Venstre etterlyser. For å sikre en fremtidsrettet og bærekraftig byutvikling i Bergen, må vi få på plass miljøvennlige og trivelige lokalsentre i alle byens bydeler.

– Vi må gjøre en ting klinkende klart: Befolkningsveksten kan ikke føre til økt biltrafikk, det er rett og slett ikke bærekraftig. Det viktigste nå er å sørge for at et nytt Sotrasamband ikke pøser mer trafikk inn i Loddefjord. Da må vi få kollektivfelt, mer buss, og legge til rette for Bybanen.

Du kan også lese hele saken på side 6 i Lyderhorn fredag 8. mars.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**