Vil gi BRBs oljepenger til Fornybarkonferansen

Offshore Week tilhører gårsdagens fossile industri. Offentlige midler skal gå til fornybar energi, og vi vil derfor flytte disse pengene til Fornybarkonferansen, sier Erlend Horn til Bergensavisen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

vindmøller fornybar energi framtiden vind kraft vindkraft miljø

Foto: Stavanger Venstre

Ap, Venstre og SV vil holde penger tilbake fra BRB, som opposisjonen mener sløser med offentlige midler. Venstre har også sitt eget forslag. De vil ta Business Region Bergen sine «oljepenger», noen hundretusen kroner, og gi dem til Fornybarkonferansen.

— Petroleumsnæringen har allerede til salt i grøten, sier gruppeleder i Venstre, Erlend Horn.

Han mener oljenæringen bør finansiere sine egne konferanser.

Horn5

Foto: Mathias Fischer

— HOG Energi og arrangementer som Offshore Week tilhører gårsdagens fossile industri. Offentlige midler skal gå til fornybar energi, og vi vil derfor flytte disse pengene til Fornybarkonferansen. Oljenæringen kan betale for konferansene sine selv, sier Horn.

Bergen kommune støtter i dag HOG Energi, NCE Subsea og Offshore Week med drøye én million kroner til sammen. I næringskomiteen i dag tirsdag foreslår Venstre å heller bruke disse midlene på å støtte Fornybarkonferansen, samt at Bergen kommune skal gå i dialog med Fornybarkonferansen om å gå inn som en av konferansens samarbeidspartnere, slik Hordaland fylkeskommune har gjort.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**