Byutvikling i fellesskap

BTs Eirin Eikefjord skrev søndag 15.09 om det hun omtaler som en sykdom: Kiosk-kjeder, kaffe-kjeder og andre tar langsomt over sentrum. Bergen blir en filial-by for internasjonale merkevarer uten sjel. Det er ikke vanskelig å være enig i problembeskrivelsen, men hun bommer noe når hun retter skytset mot de styrende politikerne. Vi må plassere skylden der den hører hjemme: Hos oss selv.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Horn3

Foto: Mathias Fischer

Selvsagt har det regjerende byrådet et stort ansvar for å legge til rette for bedre byutvikling. Det er et ansvar jeg som Venstre-politiker mener de ikke tar tilstrekkelig på alvor.

Men Eikefjord har også rett når hun viser til at det er lite politikerne kan gjøre for at et kafélokale skal leies av en lokal, uavhengig aktør, heller enn Starbucks. Markedet styrer, skriver hun. Heldigvis, sier jeg, for markedet — det er oss.

Alles ansvar
Fellesskap handler om mer enn offentlig styring. Det er vi borgere som må ta ansvar for å skapet det byrommet vi vil ha. Det er vi som sitter med makten, og det er mot oss Eikefjord bør rette sin formaning. Gode lokalsamfunn bygges nedenfra. Vil vi ha lokale kafeer, uavhengige detaljhandler og velfylte spesialistforretninger, må vi velge å bruke dem.

Iblant handler dette om å velge bort det billigste alternativet, og det er enkelt for de med god økonomi å mane folk flest til å kjøpe dyrere mat, spise på dyrere restauranter og drikke dyrere kaffe. Men i de fleste tilfeller er det ikke prislappen som lokker kundene til 7-Eleven eller Starbucks (snarere tvert imot), det er manglende bevissthet rundt det ansvaret vi bærer i fellesskap.

Bergen er fremdeles velsignet med et vell av sjarmerende, lokale kafeer, og folk er flinke til å benytte seg av de tilbudene vi har, men vi kan alltid bli flinkere. Jeg foreslår at vi begynner med å gjøre oss mer bevisste konsekvensene av våre egne valg.

Kaffe

Foto: Microsoft

Forbrukermakt
Vi som forbrukere velger kjedene fremfor de lokale alternativene fordi det er enkelt og trygt, og fordi vi er vanedyr. Som politiker er det min oppgave å lage rammene for god byutvikling, og jeg skulle selvsagt ønske at Venstre fikk gjennomslag for våre løsninger. Men som borger av Bergen by er det også opp til meg å stoppe opp og tenke gjennom konsekvensene av de valgene jeg tar i min egen hverdag.

Av og til trenger jeg hjelp til det. Så neste gang jeg velger enkelt og kjøper morgenkaffen min på Narvesen istedenfor for eksempel på Café Aura, håper jeg at noen pirker meg på skulderen og minner meg på hva jeg holder på med. God byutvikling er noe vi alle har ansvar for.

Erlend Horn (V)
Nestleder i Komité for miljø og byutvikling

Innlegget sto på trykk i Bergens Tidende onsdag 18. september.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**