Nyborg er blitt et veikryss

— Det finnes en rekke arealkrevende, bilbaserte utbygginger i Åsane i nyere tid som er blitt til under det sittende byrådet. Enn så lenge oppleves ikke Nyborg som noe annet enn et veikryss, hevder Per-Arne Larsen i Åsane Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Per-Arne

Foto: Ukjent

“Alt har sin tid, og i dag tenker vi annerledes på byutvikling enn man gjorde før”, uttalte leder av Høyres Dag Skansen, til Åsane Tidende for fredag 24. januar, som et svar til et tidligere intervju med Per-Arne Larsen fra Åsane Venstre.

Byrådet sa nei
Dag Skansen viste samtidig til at det nå er utviklet andre planer som innebærer en kraftig urbanisering og fortetting sammen med et svært omfattende og ekspansiv satsing på kollektivtrafikk.

— Venstre har kommet med flere forslag om å bedre bomiljøet i Åsane, som byrådet så har stemt ned, kommenterer Per Arne Larsen.

Blant annet ønsket de å åpne Dalaelven, og Venstre har også tatt til orde for å bygge gangbroer istedenfor underganger som føles utrygge for mange. Høyre har sagt nei.

Skjønnmaling
— Når Dag Skansen sier at den bilbaserte byutviklingen i Åsane hører fortiden til, står det ikke til troende. Det finnes mange eksempler på nye saker hvor det Høyre-ledede byrådet har fortsatt kjøpesenterutviklingen, sier Larsen.

Til tross for at han liker intensjonene til dagens Høyre, vil han ikke være med på det han kaller en skjønnmaling av byutviklingen i Åsane.

Står til stryk
— Det er mange fine ord om urban byutvikling i planene byrådet legger frem, men når det kommer ned til de enkelte sakene, stemmer de ofte for mer av det samme, slik som nytt varehus på Myrdal, mener Larsen, som håper at Høyre snart har lært av gamle feil.

— Snart kommer den nye kommunedelplanen for Åsane. Det blir Høyres avgangseksamen i byutvikling. Om de klarer å snu utviklingen og gi Åsane et mer urbant og menneskelig preg, hvor fotgjengere og syklister prioriteres foran biler og kjøpesentre, skal jeg være den første til å skryte av byrådet. Men fortsetter de med den politikken de fører i dag, hvor de sier ja til spredt, bilbasert boligbygging og enda mer arealkrevende handel, er jeg redd de står til stryk.

Les hele saken på side 5 i Åsane Tidende fredag 14. februar.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**