Få grunner til å velge tunnel

Det skiller 1,6 milliarder mellom billigste og dyreste bybanetrasé til Åsane, viser ny rapport. Nå ber Venstre om at Høyre viser økonomisk ansvarlighet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Andersland_Bybanen

Foto: Mathias Fischer

I en fersk oppsummeringsrapport utarbeidet av Norconsult, kommer det frem at det er store prisforskjeller mellom de ulike alternativene.

Totalt er det regnet på elleve ulike alternativer. Alle involverte partiet BT har snakket tar rapporten til egen inntekt.

Få grunner til å velge tunnel
– Venstres forslag koster mindre enn 5,4 milliarder. Høyres løsning koster 7 milliarder, og det er før vi tar med Skansentunnelen, som koster opp mot 1 milliard til. Høyrefolk liker å kalle seg økonomisk ansvarlige, så jeg håper disse tallene vil få Høyres gruppe til å snu, sier Julie Andersland, gruppeleder for Venstre, i en pressemelding.

Hun skriver videre at selv Frps foretrukne tunnelalternativ, som Venstre mener knapt betjener Bergen sentrum i det hele tatt, koster vesentlig mer enn dagløsningen.

– Tunnel er dyrt. Når det i tillegg både er mer risikabelt for kulturminner og gir en dårligere kollektivdekning, er det få grunner til å velge å bygge undergrunnsbane i Bergen.

Les hele saken på BT.no her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**