Hvorfor så glad i bompenger, Frølich?

Vi kan ikke forvente at staten tar 50 % av regningen for Bybanen dersom vi velger det dyreste alternativet, sa Abid Raja denne uken. Frps samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har sagt det samme. Om disse uttalelsene kan man mene mye, men én ting er alle enige om: Om staten tar den ene halvparten av regningen, betyr det at bergenserne må betale den andre halvparten selv.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Venstres gruppeleder mener det er lite lurt å velge et alternativ som både er dyrere og dårligere enn det fagfolkene anbefaler.

Det er her standpunktet til Høyres Peter Christian Frølich får meg til å undre. Han har fått partiet sitt med på å velge det dyreste alternativet for Bybanen mot nord. Prisen er 7 milliarder, og det er før Skansentunnelen som skal gjøre Bryggen bilfri er regnet med. Med den snakker vi om en prislapp på opp mot 8 milliarder kroner. Det alternativet Venstre vil ha, koster til sammenligning 5,4 milliarder.

Å bygge undergrunnsbane i Bergen og gjøre Bryggen trafikkfri koster altså flere milliarder mer enn å legge Bybanen langs Bryggen. Jeg tror som Abid Raja fra Venstre og Ketil-Solvik Olsen fra Frp at det kan bli vanskelig å få regjeringen til å ta halvparten av en så stor regning — særlig når rapportene viser at dette alternativet vil frakte færre passasjerer og koste mer i drift og vedlikehold. Men selv om staten stiller opp med halvparten, må vi finansiere den andre halvparten selv.

«Lokal finansiering» betyr bompenger. Om Frølich får viljen sin, må bergenserne betale en milliard mer i bompenger enn om Bybanen går langs Bryggen. Det stopper heller ikke der. Når Bybanen er ferdig til Åsane, skal den videre om Haukeland og til Fyllingsdalen. Også det skal finansieres med 50 % statlige penger, 50 % bompenger.

Venstre er ikke motstandere av bompenger. Det er nødvendig for å få til en miljøvennlig byutvikling. Men vi vil bruke pengene fornuftig. Å sende bilistene en ekstra bompengeregning på en milliard for å få en dyr bybaneløsning som frakter færre passasjerer enn det alternativet som er flere milliarder rimeligere, er ikke fornuftig pengebruk.

Julie Andersland
Venstre

Innlegget sto på trykk i Bergensavisen lørdag 15. mars.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**