Ingen dans på Ap-roser

Til tross for flørtende blikk fra Ap ønsker Venstre et blågrønt byråd i Bergen. Det er mye som er bra i byen vår, men det er også en del som er negativt. Vi mener Venstre kan rette opp det som går dårlig, men vi vil ikke gamble med det som går bra, skriver Stian Skår Ludvigsen i Bergens Tidende.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Stian Skår Ludvigsen

Ap-topp Harald Schjelderup føler seg tilsidesatt, og mener Venstre bør danse med de røde heller enn å leke med de blå. Bergen står overfor en formidabel vekst, i befolkningen og økonomien. Den største oppgaven vi politikere har, er å få denne veksten til å bli bærekraftig. Det kan Ap hjelpe Venstre med, sier Schjelderup.

Bergens Tidende har kritisert Ap for at de i løpet av de siste tre årene ikke har tatt initiativ til samarbeid mellom opposisjonspartiene. Schjelderup avviser kritikken, og viser til at han har tatt Bybanen med Venstres nestleder og pratet om fotball. Harald Schjelderup er utvilsomt en hyggelig kar — jeg har selv bodd tjuefem meter unna ham i flere år — men godt naboskap lar seg ikke umiddelbart overføre til godt politisk håndverk.

Byen vår har store økonomiske utfordringer. Heldigvis er Bergen en effektiv kommune. Utgiftene til administrasjon er lave, effektiv bruk av private løsninger gjør at kostnadene holdes nede samtidig som kvaliteten er god. En sunn kommuneøkonomi er en forutsetning for at vi har nok barnehager, gode skoler, og trygge omsorgstilbud til alle som trenger det. Det kan hende noen av politikerne på venstresiden har en seddelpresse i kjelleren, men vi andre må forholde oss til at vi ikke kan betale med penger vi ikke har.

Det borgerlige byrådet har endelig skjønt dette. Vi har fått en omfattende plan for å ta igjen vedlikeholdsetterslepet i skolen, og snart kommer eiendomsskatten tilbake. Effektiv utnyttelse av mange private tilbud og en god administrasjon som konsentrerer seg om det viktigste først, gjør at de økonomiske utfordringene kan håndteres. Derfor er det viktig å fortsette i dette sporet.

Enige om grunnmuren
Vi er enige med de andre borgerlige partiene om den politiske grunnmuren. Da kan vi i Venstre konsentrere oss om å satse på Bybanen og bærekraftig byutvikling, om å trekke skolen i en retning hvor vi har mer tillit til læreren, om å jobbe for at alle kan få barnehagetilbud i nærheten av der de bor. I en rødgrønn røre med seks-syv forskjellige partier måtte vi brukt kreftene på å hindre at venstresiden river ned det vi borgerlige har bygget opp, og som vi er fornøyde med. Venstre bør være en grønn pådriver sammen med de blå, ikke en blå bremsekloss hos de røde.

Venstre kommer ikke til å smelle døren igjen i ansiktet på Harald Schjelderup, eller på noen av partiene i bystyret. Den slags er vi ferdige med. Men Arbeiderpartiets flørting fører nok ikke frem. Politikken på venstresiden spriker i alle retninger, og Venstre står langt fra Ap i mange saker, blant annet i vår viktigste sak, nemlig videre utbygging av Bybanen.

Bergens Tidende har rett: skulle Ap tatt byrådsmakten, måtte de ha samlet opposisjonen om et felles prosjekt. Det har de ikke gjort. Den store utfordringen i politikken i Bergen, er å gi en grønn og sosial dimensjon til dagens borgerlige byråd. Det er en oppgave Venstre gjerne tar på seg. Det er hyggelig å ta Bybanen med Harald Schjelderup, men det er vanskelig å se at det skal bidra til et bedre politisk samarbeid når vi ikke engang kan bli enige om hvor den skal gå.

Stian Skår Ludvigsen
Leder, Bergen Venstre

Innlegget sto på trykk i Bergens Tidende tirsdag 14. oktober.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**