Vil ha Venstre inn i byråd

– Når Venstres medlemmer har nominert meg som listetopp, har dere gitt meg mandat til å søke makt på vegne av Bergens liberale parti. Vi skal tilbake i byråd. Åtte år i opposisjon er åtte år for mye, sa Erlend Horn i sin takketale til nominasjonsmøtet. Les nyhetssaken i Bergens Tidende her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Du kan lese hele saken på BT.no her.

Erlend Horn blir som ventet Bergen Venstres listetopp ved kommunevalget neste år. Idun Bortne vant avstemningen mot Åsta Årøen om andreplassen.

Det er klart etter at Bergen Venstre holdt nominasjonsmøte fredag kveld.

Kamp om andreplassen
Partiet bestemte seg for å forhåndskumulere fem kandidater, og håper nok at alle fem kommer inn i bystyret. Likevel var det spenning om hvem som skulle få den prestisjefulle andreplassen på listen.

Nominasjonsnemnden var delt omtrent på midten mellom Idun Bortne og Åsta Årøen. Men i avstemningen på nominasjonsmøtet fikk Bortne størst tillit. Dermed måtte Årøen nøye seg med femteplass.
Per-Arne Larsen fikk tredjeplassen han var innstilt på, mens ungdomskandidaten Njaal Neckelmann fikk fjerdeplassen.

Venstre har i dag fem representanter i Bergen bystyre. Ved et bedre eller like godt valgresultat som i forrige valg, vil altså alle de fem forhåndskumulerte være sikret plass. Dersom antallet mandater blir enda høyere, er det velgernes kumuleringer og slengere som avgjør hvem som kommer inn på de plassene.

Erlend Horn er 27 år gammel, og jobber som rådgiver for rektor ved Universitetet i Bergen. Han har sittet i bystyret denne perioden, og var fungerende gruppeleder for partiet i åtte måneder i 2013.

– Først må jeg si tusen takk for tilliten. Det er ikke hverdagskost for en 27-åring å bli enstemmig nominert som listetopp for Norges eldste parti, i Norges nest største by, til et av de viktigste valgene i Bergens historie. Utfordringen er stor, men den blekner sammenlignet med mulighetene, sa Horn i sin takketale..

Han gjentok det årsmøtet i Bergen Venstre har slått fast, at partiet vil samarbeide til høyre for å få et såkalt blågrønt byråd.

– Venstre skal ikke gå til valg med dommedagsprofetier og katastrofebeskrivelser. Det er mye som er bra i Bergen. Det er mye bergenserne er gode på som vi i Venstre har vært med på å bygge opp. Derfor går vi til valg på et blågrønt byråd. Fordi vi vet at Venstre har det som skal til for å rette opp i det som går dårlig, uten å gamble med det som går bra, sa Horn i sin tale.

Vil i byråd
Likevel benyttet han anledningen til å refse både Høyre og Ap:

– Vi vet at når det kommer til å prioritere grønn, bærekraftig byutvikling får bilentusiastene i Høyre og kraftsosialistene i Arbeiderpartiet de samme kalde føttene. Vi vet at det grønne engasjementet til de røde og de blå bare strekker seg til fine formuleringer i partiprogram og pressemeldinger, sa han.

Og målet er klart – Venstre skal inn i byråd igjen:

– Når Venstres medlemmer har nominert meg som listetopp, har dere gitt meg mandat til å søke makt på vegne av Bergens liberale parti. Vi skal tilbake i byråd. Åtte år i opposisjon er åtte år for mye.

Dette er de forhåndskumulerte på Bergen Venstres valgliste:

1) Erlend Horn (Årstad)

2) Idun Bortne (Fana)

3) Per-Arne Larsen (Åsane)

4) Njaal Neckelmann (Bergenhus)

5) Åsta Årøen (Laksevåg)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**