Ønsker rausere debattklima

Frp fant ikke så mange vinnersaker selv. Nå får de hjelp fra Venstre, som ønsker et rausere debattklima.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Horn5

— Bergen kommune hadde hatt et dårligere tilbud til de eldre om det ikke var for Frp, sier Erlend Horn, Venstres førstekandidat.

Etter BTs artikler om Frp de siste dagene, vil han gjerne komme til orde for å skryte av partiet. Da BT tirsdag spurte ledende Frp-ere om hvilke saker de var stolte av at Frp hadde fått igjennom i byråd, fikk vi ikke så mange konkrete svar. Horn kommer derfor til unnsetning, skriver Bergens Tidende.

— Venstre er et kritisk opposisjonsparti, men jeg er opptatt av at vi også må være rause nok med våre politiske motstandere til å skryte når det er på sin plass. Skal vi dømme Frp på hva de har fått til i byråd, kommer vi ikke utenom eldreomsorgen. Det såkalte OmsorgPluss-prosjektet er for eksempel deres initiativ, og gjør at eldre kan bo i omsorgsbolig lenger enn i andre byer, uten å måtte flytte på institusjon, sier han.

Horn avviser at utspillet er et frieri til Frp.

— Vi er uenige med Frp i mye, og vi er selvsagt sjeleglade for at de ikke har fått gjennomslag i miljøpolitikken, men det går ikke an å tvile på at de har et stort engasjement for at de eldre skal ha det bra.

— Jeg tror det er en svakhet med det politiske systemet i Bergen at opposisjonen roper «ulv, ulv» og er kritiske til byrådet nesten uansett hva de gjør. Konsekvensen er at når det virkelig er noe å kritisere, så mister kritikken kraft.

Venstre vedtok på sitt årsmøte i høst at partiet ønsker å være del av et borgerlig byrådssamarbeid i Bergen.

Les hele saken på side 12 i Bergens Tidende mandag 1. desember.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**