Venstre oppgitt over Ap

BT meldte i går at Geir Steinar Dale (Ap) mente kommunen burde vurdere en direktebane fra Oasen til sentrum, over Puddefjordsbroen. Det får Julie Andersland (V) til å riste på hodet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Ap har virkelig ikke forstått hvorfor vi bygger Bybanen, sier Julie Andersland oppgitt

– Når det kommer til Arbeiderpartiet og Bybanen er det vanskelig å bli opprørt lenger. Jeg blir mest oppgitt. Ap har virkelig ikke forstått hvorfor vi bygger Bybanen, sier hun.

Venstre har lenge vært kritiske til Aps bybanepolitikk. Avstanden blir ikke mindre av partiets siste utspill, mener Andersland.

– Den første, fundamentale misforståelsen vi må rydde av veien, er at vi bygger Bybanen til Fyllingsdalen for at folk skal komme seg raskt til sentrum. Det er feil. Fyllingsdalen har allerede byens beste busstilbud til sentrum. Vi bygger bane for å knytte hele Bergen sammen, ikke for å frakte flest mulig inn og ut av bykjernen.

Hun trekker særlig frem behovet for bedre kollektivdekning for de store arbeidsplassene.

– De som bor i Fyllingsdalen og skal til sentrum trenger et enda bedre kollektivtilbud, og det er vi opptatt av at de skal få. Men den virkelig store oppgaven som Bybanen må løse, er hvordan vi skal få de som i fremtiden kommer til å jobbe på Mindemyren, på Haukeland eller i Fana/Ytrebygda til å sette fra seg bilen og bruke kollektivtilbudet til jobb, sier hun.

Les mer på BT.no her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**