Bergen trenger mer offensiv byutvikling

Ubalanse i byutviklingen gjør at rushtidsavgift slår svært ulikt ut i Bergen. Løsningen er mer offensive grep i byutviklingen, mener Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Julie Andersland er gruppeleder for Venstre i bystyret

Julie Andersland fra Venstre er intervjuet av Bergensavisen som den nært forestående innføringen av køprising i Bergen.

1. Hva tenker du om den økende ulikheten i bompengeutgifter køprising fører til?

— På kort sikt kan køprising ramme ulikt, men de som kan velge kollektivt eller velge å sitte på med en nabo, vil få et ekstra insentiv til å velge bort bilen for å få lavere utgifter.

Målet med køprising er å redusere trafikken for å få bedre luft til alle bergensere og å redusere køene. De som må kjøre vil dermed få mye kortere arbeidsreise, så de får jo noe igjen for det de betaler i rushtidsavgift om ordningen fungerer slik det skal.

2. Hva vil dere gjøre for å sørge for at denne ulikheten rammer minst mulig skjevt når rushtidsavgiften innføres?

— En arbeidsgruppe jobber med hvordan rushtidsavgiften skal innrettes. De ønsker ferske anbefalinger fra fagfolk, men vi kan ikke differensiere bompengesatsen ut fra hvilken bydel man kommer fra, for eksempel. Det er verken mulig eller ønskelig.

Vi må også selvsagt jobbe opp mot fylkeskommunen for å sikre et best mulig kollektivtilbud til de store arbeidsplassene. Fylket jobber nå med en strategi for innfartsparkering. Det er ekstremt fullt på innfartsparkeringen Åsane nå, men det blir kanskje lettere å velge kollektivt dersom det blir lettere å sette fra seg bilen ved et kollektivknutepunkt.

3. Hva vil dere gjøre for å rette opp i ubalansen mellom arbeidsplasser og bosatte i bydelen?

— Venstre har påpekt ubalansen flere ganger, og har vært kritiske til å legge til rette for mange flere arbeidsplasser nær Flesland.

Vi må få flere arbeidsplasser i blant annet Åsane. Bydelene må utvikles på en annen måte enn i dag, med arbeidsplasser, boliger og servicetilbud nær hverandre, for en mest mulig bærekraftig utvikling, og slik at færre trenger å kjøre gjennom bomringen til jobb.

Les alle intervjuene på side 8 i Bergensavisen onsdag 14. januar.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**