Berit Woie Berg valgt til toppkandidat for Venstre

Uten motkandidater stilte et samstemt og oppglødd nominasjonsmøte seg bak nominasjonsnemndas forslag og valgte Berit Woie Berg fra Steigen til å være venstres toppkandidat på stortingsvalget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Gi ditt bidrag til vår valgkamp.

Berit Woie Berg

Foto: Terje Cruickshank

Toppkandidaten, Berit Woie Berg, er en erfaren og dyktig kandidat. Hun har lang fartstid både i kommunepolitikken og i partiet Venstre. Med erfaring både fra kommunestyre, og som ordfører, og med flere perioder i Venstres landsstyre, skulle Berit Woie Berg være godt skikket til å fremme fylkets og landsdelens saker. Berit Woie Berg er en allsidig politiker med god forankring i Venstres kjernesaker som miljø, utdanning og forskning, sosial omsorg samt bedring av vilkårene for små og mellomstore bedrifter. Berit Woie Berg står fast på Nordland Venstres og Venstres standpunkt om ingen oljeaktivitet utenfor Lofoten og Vesterålen. Berit Woie Berg er i dag tilsatt som leder for NAV-Steigen. Berit har Facebookside

Arne Ivar Mikalsen og Arne Langset etter kamp avstemning.

Foto: Terje Cruickshank

Mer kamp ble det om andreplassen, hvor hele tre mannlige kandidater ble fremmet. Arne Ivar Mikalsen fra Hadsel ble utfordret av Arne Langset fra Nesna og Terje Cruickshank fra Bodø. Første stemmeomgang endte med likt mellom Arne og Arne, mens Nesna og Nordland Venstres erfarne politiker til sist gikk seirende av.

Neste runde stod Arne Ivar Mikalsen mot Unge Venstre-kandidaten Maria Thørnquist Liljedal og Hanne Nora Nilssen fra Alstahaug hvor JA til et oljefritt Lofoten og Vesterålen trakk det lengste strået og Arne Ivar Mikalsen ble Nordland Venstres kandidat.

Søndag fortsatte nominasjonsprosessen. Kampen for UV fortsatte først mot Hanne Nora Nilssen fra Alstadhaug, så mot Terje Cruickshank fra Bodø hvor Unge Venstre og Maria Thørnquist Liljedal seiret. I kampen mellom byene i nordfylket og fylkeshovedstaden gikk Tor Arne Solvoll fra Narvik seirende ut av.

Resten av listen gikk uten de store valg kampene, selvom det var flere kandidater på alle topp ni plasseringene. Det er mange interesser som skal ivaretaes i nominasjonsprosessen, men resultatet er en god representativ liste hvor kjønnsbalansen, geografi, by-land, aldersspredning er balansert og representert.

Nordland Venstres stortingsliste står da av
1. Berit Woie Berg, Steigen

2. Arne Langset, Nesna

3. Arne Ivar Mikalsen, Hadsel