Gøran Rasmussen Åland

Gøran Rasmussen Åland (1981) er Politisk nesteleder i Nordland Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Gøran Rasmussen Åland

Foto: Pryd Studio AS

Gøran Rasmussen Åland kommer opprinnelig fra Myre i Vesterålen, men flyttet til Lofoten som 16-åring for å gå på idrettsfag. Etter endte studier flyttet Gøran "hjem" til Lofoten der han nå har jobbet som osteprodusent på svigerfamiliens økologiske gårdsbruk i 8 år.

Gøran Rasmussen Åland har tidligere vært aktiv medlem i AuF og AP, men etter deres standpunkt om blant annet oljeboring utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja, samt Aps støtte til Datalagringsdirektivet meldte han seg ut av Ap og inn i Venstre.

Etter å ha blitt oppringt av Ola Elvestuen og Arnfinn Ellingsen, bestemte han seg for å stille liste ved valget i 2011, for deretter å få reetablert lokallaget i Vestvågøy, der han nå har vært leder i tre perioder. Etter valget ble han vara til kommunestyret og en rekke kommunale utvalg. En av Gørans hjertesaker lokalt er oppvekst der han har kjempet for å få flere barnehageplasser med fokus på pedagogisk kvalitet. Han har også engasjert meg i kampen mot storflyplass i naturvernreservatet på Gimsøya. En annen hjertesak er kampen for å få et fullverdig fødetilbud ved Nordlandssykehuset i Lofoten. Gøran er i dag leder for Aksjonsgruppen for Lofoten sykehus.

Gørans ønsker for Nordland Venstre er at partiet klarer å være tydelige med hva det står for. Når innbyggerne i Nordland går til valgurnene skal det ikke være noen tvil om hva Venstre vil. Venstre skal sette dagsorden og ikke være reaktive. Venstre skal fokusere på Venstres politikk og ikke andres. Venstre skal sette fokus på våre hjertesaker; skole, miljø, småbedrifter og velferd. Målet er at Nordland Venstre skal være representert på stortinget etter neste valg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**