Årsmelding 2007 for Bodø Venstre

Årsmøtet i Bodø Venstre ble avholdt 8.januar med spennende og lærerikt tema. Styret ble utvidet med to nye medlemmer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

for fullstendig referat fra årsmøtet – klikk her

Årsmelding 2007 for Bodø Venstre
Styret i Bodø Venstre ble valgt på årsmøtet 8. februar 2007, og består av;
Bjørg Helene Jensen, Leder
Per Dalhaug, Kasserer
Turid H Holm, Representant for Venstrekvinnelaget sentralt
Wiveca N. Wilhelmsen-Holm, Studieleder
Terje Cruickshank, sekretær
Asbjørn Røiseland, styremedlem
Kristin Kaspersen, Representant for Bodø Unge Venstre
1. vara – Kirsten Limstrand
2. vara – Åshild Opøyen
3. vara – Helge Julius Evjen

I året 2007 har styret konsentrert seg om arbeidet med kommunevalget. Vi fikk et skifte av medlem i Bystyret — Kirsten Limstrand takket av og Terje Cruikschank ble valgt som ny bystyrerepresentant. Styret har avholdt 11 styremøter (nesten en fordobling fra 2006), i tillegg til møteaktivitet i forbindelse med kommunevalget. Medlemmene har fått tilsendt informasjon skriftlig i posten en gang, i tillegg til annonsering i avisen. Vi har fortsatt vektlagt kommunikasjon via mail, da det er både tidsbesparende og billigere.

Saker som har vært oppe til debatt og jobbet med er;

1. Politiske uttalelser
Kulturhuset inn i Kulturkvartalet
Styrking av Legemiddelassistert Rehabilitering (LAR)
Tiltak for å ta klimaansvar — miljøvernleder, kollektivtransport, redusere klimagass utslipp, biodrivstoff
Nordområdepolitikk
Eldrepolitikk — mer enn eldreomsorg

2. Presseomtale
Presentasjon av listekandidater
Presentasjon av Bodø Venstre sitt program til valget
Borgerlønn
Flyplass-saken (flere oppslag)
En rekke leserinnlegg av Terje C. og Turid H.

3. Kommunevalget 2007
Programmet for Bodø Venstre ble jobbet med fra februar og var klart fortrykk i juni måned. Vi hadde stand 5 helger på rad i forkant av kommunevalget. Det ble gjort en solid innsats fra både styret og enkelte medlemmer i valgarbeidet.
Det ble holdt en kick-off på programarbeidet på Sandhornøya 21-22. April, med deltakere fra andre lokallag og Venstre sentralt representert ved generalsekretærTerje Breivik.

Venstre fikk 625 stemmer (hvorav 116 forhåndstemmer) i Bodø, en fremgang på ca. 200 stemmer. Det utgjør 3,1% og representerer og har gitt følgende representanter i bystyret neste periode:
o Terje Cruickshank, bystyrerepresentant
o Turid J. Holm, 1 vara
o Per S. Rekkedal, 2 vara
o Kristin Kaspersen, 3 vara (permisjon til mars 2009 — Åshild Oppøyen er vara)
o Kirsten Limstrand. 4 vara
Limstrand har søkt fritak og da vil Erlend Tobias Duesund rykke opp som
ny 4. vara.

5. Andre aktiviteter
Turid er fortsatt leder for Norsk Pensjonistforbund, Helseutvalg, avd. Nordland.
I 2006 ønsket vi en person som kunne ta ansvar for websiden, og i 2007 har vi vært velsignet heldig med å få Terje C. inn i styret og ansvarlig for weben. Han gjør en fantastisk jobb ☺
Vi sendte inn et meget godt begrunnet forslag til Bodø Kommunes kulturpris — Galleri Bodøgaard. De fikk dessverre ikke prisen.
Terje C, Per D. og Turid H. deltok på årsmøtet i Nordland Venstre.
Bjørg J. deltok på Landsmøtet i Bergen i april.
Terje C deltok på Kommunalkonferansen i oktober og Landsstyremøtet x 2

Styret har blitt kontaktet av ulike aktører, både privat og bedrift, for aktuell informasjon på styremøter.

Bodø Venstre har ved utgangen av året 51 betalende medlemmer Vi har imidlertid et potensial i å rekruttere enda flere medlemmer fremover.

Styret i Bodø Venstre har også i 2007 holdt sine møter åpne for alle medlemmer som har vært interessert i å delta. Hensikten har vært å øke aktiviteten i laget. Ambisjonen om å få medlemsmøter opp og stå har ikke blitt realisert i 2007. Styret ringte til alle medlemmene rett før jul, for å skape kontakt og engasjement blant enda flere medlemmer. Innkalling til medlemsmøter er høyt prioritert i 2008.

08.01.08 Bjørg Helene Jenssen

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**