Våkn opp, ta klimaansvar!

Uttalelse fra Årsmøte i Bodø Venstre, 8.februar 2007

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Rønvikjordene

Global oppvarming er vår tids største trussel, og det kreves øyeblikkelig handling for å bekjempe den. Bodø har, som alle andre byer, et ansvar for å bidra til å løse vår tids største problem. Og skal Bodø utvikles videre, gjennom å være en attraktiv by for unge mennesker, må byen framstå som en by som tar klimatrusselen ekstra alvorlig, og som satser ekstraordinært mye på klimatiltak. Bodø Venstre mener følgende tiltak er nødvendige dersom Bodø skal være en by som fronter kampen mot klimaendringer:

1. Miljøvernleder.

En kommune som tar ansvar kan ikke være foruten en miljøkoordinator som skal ha til oppgave å bevisstgjøre beslutningstakerne til miljøvennlige handlinger og lære innbyggerne Klimavett.

2. Kollektivtransport
Kollektivtilbudet må forbedres kraftig ved:
– Lokal tog mellom Tverlandet — Mørkved — Sentrum med en hyppig frekvens og med korresponderende lokale busstilbud.
– Halvering av kollektivtransportsatsene.
– Månedskort med en maksimal egenandel på kr 300,-
– Kollektivfelt på trefeltsveien i rushperioden.

3. Stopp klimagass utslippene.

Innen 2020 skal samtlige av kommunens og de kommunale foretakene kun ha miljøbestingene på utstyrssiden.
– Miljøvennlig oppvarming og energisparing i alle bygg.
– Utslippsfrie eller utslippsnøytrale kjøretøy.
– Miljøvennig og utslippsfri søppelhåndtering.

4. Biodrivstoff.
Bodø Kommune må aktivt jobbe for og stimulere at oljeselskapene snarest etablerer fyllestasjoner for Biodrivstoff i hele kommunen.

Der er ikke nok å være god — Bodøværingene skal være best på miljø!

Omtalt i Avisa Nordland 3.mars 2007

Se hva du kan gjøre for miljøet og ta klimatesten på VG-nett

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**