Styrking av legemiddelassistert rehabilitering (LAR)

Uttalelse fra Årsmøte i Bodø Venstre, 8.februar 2007

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Bodø Venstre ber om at kommunen snarest mulig får opprettet et eget selvstendig LAR- kontor i Bodø kommune.

Psykisk helse

I flere måneder i 2006 var deltakerne fra Bodø og Salten i legemiddelassistert rehabilitering, det såkalte LAR- prosjektet, avskåret fra å få den foreskrevne og nødvendige oppfølging som behandlingen krever. Så langt det er kjent skyldes behandlingsstoppen i hovedsak organisatoriske problemer hos de ansvarlige. For de som på denne måten fikk kansellert hele det lovpålagte opplegget fordi de rette instanser ikke tok sitt ansvar på alvor, ble situasjonen katastrofal.

Det er fra Bodøs myndigheter uttalt at vårt distrikt er sterkt belastet hva stoffmisbruk angår. Og at behovet for LAR- behandling er størst her.

Erfaringene fra denne tragiske periode for de som trenger slik hjelp sier med all tydelighet at dagens LAR- organisering med kun ett kompetanse- og myndighetssted i Nord-Norge, nemlig Tromsø, er uilstrekkelig. Ordningen med Bodø som et underbruk av Tromsø-kontoret, hvor all beslutningsmyndighet og medisinsk ekspertise synes å sitte, har vist seg å ha alvorlige svakheter. Bodø kommune har et selvstendig ansvar for at nødvendig oppfølging og hjelp ytes på dette området.

Her handler det om liv, helse og anstendighet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**