Oppsummering årsmøte i Bodø Venstre

Bodø Venstre hadde årsmøte torsdag 21. januar på Venstre kontoret i Storgata 30 og valgte nytt styre for 2010. Bodø Venstre gjør kollektivtrafikk til et hovedtema i 2010.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

fullstendig referat fra årsmøtet — klikk her

Jostein Toftebakk

Foto: Jostein Toftebakk

Det nye styret er: Jostein Toftebakk (leder), Odd Arne Klefstad (kasserer), Terje Cruickshank, Ida G. Johnsen, Turid Høyersten-Holm, Wiveca Wilhelmsen-Holm, samt et styremedlem som utpekes av Bodø Unge Venstre. Varamedlemmer er: Ellen Kjellmo, Per Dalhaug og Eli Skintveit. De øvrige funksjonene vil bli utpekt når styret konstituerer seg på første styremøte. Hovedsaker i året som kommer vil være videreføring av eksisterende politikk:

Rønvikjordene — Det er et stort press for å bygge ut Rønvikjordene til bolig- og næringsformål. Bodø Venstre har vært med og samlet underskrifter og ellers arbeidet for bevaring av matjorda på Rønvikjordene. Vi trenger en grønn lunge i byen og matjordvern vil bli stadig viktigere med de forventede klimaendringene. Dagens driftsform kan ikke fortsette, men vi ser for oss f.eks. økologisk landbruk, parsellhager eller park som en måte å ta vare på matjorda.
Oljeboring — ettersom Nordsjøen gir stadig mindre olje år for år, er det et økende press mot utbygging av nye oljefelter. Venstre er mot oljeboring midt i matfatet i Lofoten og Vesterålen og vil heller bevare den oljen som måtte finnes der til glede for kommende generasjoner. Dette ble en av de viktigste sakene i valgkampen lokalt og nasjonalt.
Flystøy — etter at Turid Høyersten Holm og Guttorm Holm gikk ut i Avisa Nordland i november 2007, har ingen politikere kunnet forholdt seg likegyldige til de støyproblemene som vil oppstå hvis man samler all jagerflyaktivitet til Bodø og samtidig bytter ut jagerflyet F-16 med det mye mer støyende F-35. Saken er på ingen måte avgjort, men en mulig løsning vil bl.a. omfatte flytting av flystripa i sørvestlig retning og bort fra byen.
Demokrati-underskudd i Bodø kommune. Bodø Venstre ser med uro på hvor mye av de store sakene som avgjøres i lukkede rom, mellom ordføreren, administrasjonen og Team Bodø. Bodø Venstre vil ha makta tilbake til bystyresalen.
Kollektivsatsning og “miljøtunnel” — Bodø har en kollektiv-andel på fattige 4%. Samtidig planlegger man å erstatte trefelts-veien med en firefelts-vei, delvis i tunnel. Bodø Venstre mener trafikkproblemene bedre kunne vært løst med en større kollektiv-andel. Dette ville også gi en klima- og miljøgevinst.

Gjenvalgt leder Jostein Toftebakk har vært aktiv amatørmusikant siden han i sin tid begynte som aspirant i Misvær Skolekorps og har en ekstra plass i hjertet for det frivillige kulturlivet. Han vil derfor arbeide for at barn og unge ikke bare har et sted å være, men et sted å gjøre, utvikle seg og å bli til noe. Sinus som arnested for nye nasjonale musikktalenter er et godt eksempel på det.

Bodø Venstres styremøter er åpne og tid og sted annonseres på lagets nettsider. Her har man bl.a. muligheten til å komme med forslag og å diskutere politikk med lagets bystyrerepresentant Terje Cruickshank. Bodø Venstre har fremmet interpellasjon eller skriftlige spørsmål i nesten hvert eneste bystyremøte det siste året og er det partiet som har fremmet flest saker, så man kan trygt regne Terje Cruickshank blant Bodøs mest aktive folkevalgte.

Se også
– Årsmelding 2009 for Bodø Venstre

– Rapport Venstres bystyregruppe 2009

Uttalelser:
– Kampfly støyer

– Bodø trenger Rushtidsavgift

– Det haster med å utvikle Rønvikjordene

– Nordland for Nord-Norgebanen

– Dublinavtalen
• med svar fra Politiet på uttalesen

-> innkalling og forhåndsomtale – klikk her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**