Det haster med å utvikle Rønvikjordene

En av de viktigste sakene for fylkeshovedstaden er framtidig forvaltningen av Rønvikjordene. Da dette er fylkeskommunal jord og fylkeskommunen er sterkt innvollvert i denne viktige grønne lungen mener årsmøtet i Bodø Venstre at det er viktig at fylkespartiet har en holdning til framtidig utvikling av disse områdene. Årsmøtet i Bodø Venstre vedtok følgende uttalelse som vi håper årsmøtet i Nordland Venstre vil støtte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Uttalelse – Det haster med å utvikle Rønvikjordene.
Pr. tiden står Rønvikjordenes skjebne fastlåst i et prosessuelt vakuum hvor staten, Nordland fylkeskommune og Bodø kommune krangler om hvordan arealet skal utnyttes. Bodø kommune ønsker å bygge ’en hel bydel med alle funksjoner’ på Rønvikjordene. Fylkeskommunen på sin side ønsker ikke å bygge ned matjorden.
Rønvikjordene utgjør en unik arealreserve for Bodø. Det er unikt i nasjonal sammenheng å ha så stort sammenhengende areal dyrket mark så nært bykjernen. Vi ønsker å forvalte denne ressursen til beste for fremtidens generasjoner, men ser samtidig at det er viktig å utvikle jordene her og nå, til beste for nåtidens bodøværinger. Dette kan etter vårt syn kun gjøres gjennom å sikre en grønn utvikling av jordene fra og med NÅ.

Vi vil at Rønvikjordene skal være:
– Et fyrtårn for økologisk landbruk i landsdelen, med økologisk melkeproduksjon som bærende element.
– Et arnested for unge landbruksgründere som skal revitalisere nordnorsk landbruk.
– En viktig brikke i fortsatt forskning på landbruk i nord.
– Et samlingssted hvor urbane entusiaster kan dyrke sin egen mat, hver for seg eller i fellesskap på hageparseller og på sikt i et andelslandbruksprosjekt.
– En garantist for at også nordlendinger skal få tilgang til trygg og kortreist mat.
– Et ressurssenter hvor grønn omsorg, rekreasjon og kontakt mellom menneske og natur er i fokus.
– Bodøs stolthet: se hva vi har klart å utvikle! En grønn lunge med økologi i fokus midt i byen — Vi tar miljøet på alvor!

Rønvikjordene

Bodø Venstre er glade for at landbruksdepartementet tar jordvernet på alvor og setter foten ned for kommunens utbyggingsplaner. Imidlertid frykter vi en situasjon der ingenting skjer på grunn av treghet i byråkrati og uenighet om veien videre. Dessverre preges prosessen i Nordland fylkeskommune av lukkede dører og lite inkluderende arbeid. Signalene som gis er tvetydige og vage, og tjener ikke til å mobilisere et bredt engasjement for utviklingen av nye, grønne prosjekter på jordene.
Bodø Venstre etterlyser mer åpenhet i prosessen hvor Rønvikjordenes fremtid planlegges og anmoder om at potensielle aktører fra næringen inviteres til å bidra i dette arbeidet.

Bodø 21.januar 2010.

Bodø Venstre.