SOSIALT ANSVAR — MER TIL DE SOM TRENGER DET MEST

To av byens fyrtårn er Tusenhjemmet og Bratt’n. De har samme filosofi: ett gram forebygging er mer verd enn ett kilo medisin. Det handler om engasjement, utfoldelse, forebygging, spenning, samhold, integrering og ny lærdom. Begge fyrtårnene er buffere mot isolasjon, kjedsomhet og følelse av å mislykkes. Begge steder har Bodø Venstre vært med fra planleggingsstadiet. Vi vil fortsatt stå på, være med på nye planer, medvirke til idéutvikling, ha tett dialog og være garantist for nødvendig og fullgod behandling i politiske organer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

<-- Tilbake til programoversikten

a) RUSOMSORGEN
Rusomsorgen er en viktig velferdspolitisk utfordring. Rusmiddelmisbruk er et folkehelseproblem, og misbruk er en sykdom. Bodø ligger på landstoppen i antall misbrukere i forhold til folketallet, og tallene er katastrofale. Vi trenger politikere som ser problemene, vil gjøre noe med dem og som vil sørge for et verdig

Omsorg, senior, helse

liv for alle. De med "skoen på" må møtes med tillit og være likeverdige medspillere i behandlings- og rehabiliteringstiltak. Det er også nødvendig at utredningsiveren reduseres, fordi den iveren skygger for evnen til å se dem som lider og har det vondt. Likeledes er det et arbeidsstykke å sørge for at hjemløse alkoholikere får et hjem, og dette vil Bodø Venstre arbeide for. De lokale nettverkene — Varmestua, Kirkens Bymisjon og Frelsesarmeen må også styrkes.
Rusmisbrukeren skal møtes med tillit. Hver eneste som vil slutte, og som vil endre livet sitt, skal ha individuell hjelp. Behandling av øyeblikkelig hjelpetrengende og etterbehandling er kommunens ansvar og må intensiveres.

b) RUSFRIE TILTAK FOR BARN OG UNGE
Vi bør alle ha et felles mål, om å holde barn og unge unna "gaten" og rusmidler.
Derfor er det viktig for Bodø Venstre at barn og unge har tilgang til rusfrie tiltak. Vi ser på det som en nødvendighet at barn og unge har flere alternativ som aktivitetshus, fritidshus, rusfrie arrangementer osv å velge mellom på kveldstid og i helgene.

c) SENIORPOLITIKK
Dagens politikk handler om deltakelse, innflytelse, arbeidsliv, fysisk aktivitet, rehabilitering og kultur. Eldre er blitt en maktfaktor å regne med. Utfordringene ligger ikke bare i at antallet øker, men i at antall eldre med høgskole- eller universitetsutdanning er høyt. Vi må ta de eldre behov på alvor.
Hver eneste pleietrengende skal ha trygghet for at nødvendig og fullgod hjelp er tilgjengelig. Venstre vil arbeide for at kvalitetsforskriftenes krav oppfylles, at det ansettes aktivitør og kulturarbeider ved alle sykehjem, at legetjenesten ved sykehjem styrkes, og at sykehjem har et rapporteringssystem som dokumenterer virksomheten. Både bruker og pårørende skal gjøres kjent med rettighetene brukeren har etter loven.

d) STYRKING AV BARNEVERNET
Barna er vår viktigste framtidsressurs. Vi trenger derfor en beredskap som sikrer at barn kan vokse opp i trygge kår. Barnevernet skal være en etat som bidrar til gode oppvekstvilkår for barn som har det vanskelig.
Bodø Venstre ønsker at det lokale barnevernet i større grad benytter familieråd, at barna får økt anledning til å delta i prosessen omkring sin situasjon, og at deres meninger blir hørt.

Bodø Venstre vil jobbe for å motivere flere til å ta sosialt ansvar ved å bli støttekontakter, faddere, foster- og avlastingshjem.

e) UNIVERSELL UTFORMING.

rullestol

Alle borgere skal ha mulighet til å få tilgang til kontorer, næringsbygg, fritidsaktiviteter m.m uavhengig av funksjonsevne. Ved etablering av nye tilbud er det svært viktig at dette blir ivaretatt, men også allerede eksisterende tilbud bør tilrettelegges bedre.

<-- Tilbake til programoversikten

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**