Uttalelse – Såkornfond

Årsmøtet i Bodø Venstre vedtok 14.januar følgende uttalelse om Såkornfond. Uttalelsen ønskes behandlet av årsmøtet fylkeslaget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Årsmøtet i Bodø Venstre har vedtatt følgende uttalelse på grunnlag av den politiske debatten i årsmøtet til lokallaget hvor toppkandidatene Arne Ivar Mikalsen og Åshild Opøyen deltok. Vi anmoder årsmøtet i Nordland Venstre om å vedta uttalelsen og jobbe politisk for mot sentrale myndigheter.

Såkornfond
Å starte en egen bedrift er et spørsmål om økonomi. Det blir derfor viktig å etablere de riktige ordninger som stimulerer til “intraprenørskap” – kunnskap om forutsetninger for å skape.

Næringsminister Trond Giske har lansert Såkornfond - Venstre mener Nordområdefondet må plasseres i Bodø

Næringsminister Trond Giske har lansert Såkornfond – Venstre mener Nordområdefondet må plasseres i Bodø

Regjeringen foreslo i revidert statsbudsjett for 2012 å opprette inntil seks nye landsdekkende såkornfond. Staten vil delta med inntil 1,5 milliarder kroner og private investorer med tilsvarende. Det vil medføre en samlet kapitaltilførsel på om lag 3 milliarder kroner til forvaltning av fond for bedrifter i tidlig fase.

Mennesker som våger å satse på egne ideer og skaperkraft, fortjener oppmerksomhet og en politikk som har fokus på deres behov og muligheter. Venstres politikk vil bidra til at det blir lettere å starte, drive og eie egen bedrift i Norge — med hensyn til eiernes, innovatørenes og entreprenørenes behov og muligheter. At de lykkes, skaper arbeidsplasser, tjener penger og betaler skatt, er viktig for at velferdssamfunnet kan opprettholdes.

Små og mellomstore bedrifter representerer en stor andel av bedrifter/virksomheter i landet (90%) Gründerne og de små og mellomstore bedriftene er en viktig kilde til omstilling og nyskaping i norsk næringsliv.

Nordland Venstre vil at ett av såkornfondene skal etableres i Nordland, med base i Bodø. Såkornfondet kan knyttes Nordområdesenteret ved Handelshøgskolen i Bodø, jfr målet om å forløse kompetanse og muligheten til å utvikle nye kompetente forvaltningsmiljøer.

Bodø 14.januar 2013
Årsmøtet i Bodø Venstre