Møte med Fylkestingets samferdselskomité

Denne helgen har Fylkestingets samferdselskomité vært på befaring og møter med kommuner i Nordre Helgeland og Salten. Søndag formiddag var den politiske ledelsen og administrasjonen i Meløy og Gildeskål samlet i kommunestyresalen på Ørnes for å belyse de utfordringene kommunene står ovenfor.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Hensikten med en slik befaring for komitèens medlemmer er å bli kjent med vegnettet i fylket, å få presentert de problemstillingene som kommunene er opptatt av med hensyn til utvikling av samferdselstilbudet og å bli kjent med og få presentert seg for kommunenes politiske ledelse.

Fylkets samferdseleskomite

Foto: M.A.Bjørkli

I tillegg til komiteens medlemmer deltok også fylkesråd for samferdsel og personell fra Statens vegvesen Region nord.

Statens vegvesen, regio Nord

Foto: M.A.Bjørkli

Fra Meløy ble det fokusert på at Glombergan MÅ gjøres noe med snarest. Om det skal fylles ut, sprenges, eller begge deler, må det snarest mulig tas stilling til, slik at dette prosjektet kommer i gang fortest mulig. Selv om det ikke har vært befolkningsvekst (foreløpig) i Meløy, så har trafikken økt voldsomt pga industriutviklingen i Glomfjord. Ellers ble selvfølgelig riks- og fylkesveiene som er prioritert i kommuneplanen, tatt opp. Dette er langsiktige prosjekt som kanskje kan forseres med bompenger eller andre finansieringsordninger. Det kom også fram at Meløy kommune synes det er urettferdig at de alene må finansiere rundkjøringen på Ørnes. Andre rundkjøringer (på Fauske og Bodø) slipper det.

Både Meløy og Gildeskål tok opp problematikken om drosjetilbudet, eller rettere sagt mangel på drosjetilbud. I tillegg var begge kommunene enige om at fjordveien til Beiarn bør sees på. I den forbindelse ble det reist spørsmål om den virkelig vil koste 400 millioner?

Så får vi håpe at det kommer mer penger i "kassa" slik at viktige veiprosjekter, både her i kommunen og ellers i Nordland, kan realiseres.

Det er iallfall flott at medlemmene av samferdselskomitèen får se på nært hold hva vi har av utfordringer i Nordre Helgeland og Salten.

PS: Mens dette skrives har bussen fra Halsa-Bodø stått 1 ½ time og ventet ved Fjell i Bodø kommune, pga at en trailer sperrer veien.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**