Elbilsatsing i Levanger

I forrige kommunestyremøte fremmet Venstres Heidi Flaten forslag om at Levanger kommune skal begynne å benytte elbiler som fremkomstmiddel i kommunens egen bilpark. Nå blir det tilrettelagt ladestasjoner for elbil i Levanger.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Heidi Flaten

Foto: Fotograf Hattrem

Elbiler er uegnet
I sitt svar til Heidi Flaten pekte ordfører Robert Svarva på at elbiler nok ikke passer i en landkommune som Levanger, men han åpnet likevel døra på gløtt. Som ordfører i Levanger signaliserte han at det er stor interesse for å teste en løsning med ilbil som transportmiddel i kommunen for å høste erfaringer.

Ladestasjoner for elbiler står klare
Sentrum har fire ladestasjoner klare for elbiler. Og snart får også Sykehuset Levanger og Magneten ladestasjoner. -Ladestasjonene er et utrolig positivt tiltak for elbilsatsning i Levanger, sier Heidi Flaten.

Elbiler har null utslipp av CO2 eller NOx ved bruk, og elektriske motorer er opptil fem ganger mer energieffektive enn bensin og dieselmotorer. Utgiftene til drift og vedlikehold av elbiler er lave, og bilene har en rekke økonomiske fordeler, som for eksempel momsfritak og ingen årsavgift.

—Som en stor samfunnssektor er det viktig at kommunene og det offentlige bidrar til reduserte utslipp, avslutter Heidi Flaten.

Les mer Levanger kommune og elbiler i Levangeravisa:
Kjør elbil, ordfører
Ladestasjoner for elbiler står klare