Eiendomsskatt i Levanger

Media har gjennom de siste ukene satt fokus på Levanger kommunes økte inntekter av eiendomsskatten. Eiendomsskatt har vært et gjennomgående tema i kommunestyret gjennom de siste årene, skriver Karl M. Buchholdt i et innlegg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Innlegg av Karl M. Buchholdt – Leder i Levanger Venstre

Karl Meinert Buchholdt

Foto: Fotograf Hattrem

Grunnlaget for beslutningen om økning av eiendomsskatten ble bestemt av kommunestyret i oktober 2009, i forbindelse med behandlingen av Levanger kommunes økonomiplan for perioden 2010 til 2013.

Rådmannen hadde lagt fram et forslag om at kommunen skulle øke inntektene av eiendomsskatten fra 29 millioner kroner per år til 37 millioner kroner per år. Arbeiderpartiet valgte å se bort fra rådmannens forslag og foreslo en økning til 40 millioner kroner per år. I tillegg ble et forslag fra Arbeiderpartiet om retaksering av eiendommer vedtatt.

I samme møte fremmet Venstre forslag om at eiendomsskatten ikke skulle økes i perioden og gikk også imot forslaget om en kostbar retaksering(den enkle begrunnelsen var at et slikt tiltak koster penger). Venstre fant pengene blant annet gjennom reduserte politikergodtgjørelser, administrative kostnader og salg av kommunal eiendom. Dette synet ble også delt av Høyre og Frp i møtet. Økningen av eiendomsskatten burde vært løst med en modernisering av Levanger kommune og ikke belastet skattebetalernes lommer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**