Ny og ungdommelig giv for Cittaslow

I slutten av januar etterlyste redaktør Roger Rein i Levanger-avisa på lederplass en evaluering av deltagelsen i Cittaslow. Han skrev at enten må vi ta saken på alvor, eller så må vi lage et gravøl. sirkver Venstres Per Einar Weiseth. Han tar opp videreføring av Cittaslow-satsingen i en interpellasjon til ordføreren i kommunestyret 20. mars.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Per Einar Weiseth

Foto: Fotograf Hattrem

Redaktøren har rett i at det har gått for tregt med å utvikle byen ved hjelp av Cittaslow. Men nå øyner jeg derimot håp! I kommunestyret 12. desember i fjor holdt Levanger ungdomsråd en orientering om en utvekslingstur de hadde vært på til Orvieto i Italia sist sommer. Orvieto er hovedsetet til Cittaslow-bevegelsen. Ungdommene redegjorde for bakgrunn og målsetting, og hvilke aktiviteter de hadde vært med på. Blant temaene de jobbet med var miljøpolitikk, stedplanlegging, gjestfrihet, bevisstgjøring, verdsetting av lokal matproduksjon, og politikk knyttet til infrastruktur. Dette er tema som burde ha en langt mer sentral plass på den kommunale dagsordenen.

Det jeg la aller best merke til, var at ungdommene hadde tro på dette, og at de ønsker å utvikle Levanger i tråd med kriteriene for Cittaslow. Levanger er perfekt for dette. Vi bor midt i matfatet, ligger mellom elva og sundet, har en unik trehusbebyggelse, et rikt kulturliv, og en tilvekst av innbyggere som har lyst til å bo her. Bevegelsen er et “internasjonalt nettverk av byer hvor det er lett å bo”. Formålet er å bidra til det gode liv i byen, der hvor det er engasjerte innbyggerne som er opptatt av å bringe byens historie videre inn i fremtiden. Byer som er rike på torg, parker, scener, håndverk, kafeer, restauranter, og landskap som ikke blir ødelagt av ivrige utbyggere og svak politisk styring. Rett og slett byer med sjel. Det er slike byer vi liker å besøke når vi er på ferie. Levanger har sjel, men vi må stelle bedre med den.

Vi har ingen rett til å melde Levanger ut av Cittaslow, og dermed fjerne grunnlaget for ungdommens engasjement for byen og dens utvikling. Nå er det de som må gjøre det “de etablerte” aldri helt har klart. Jeg mener at Young Cittaslow viser veien, og at det beste vi kan gjøre er å støtte helhjertet opp om deres engasjement. Vi som politikere må bidra med å sette retning og gjøre prioriteringer, og administrasjonen må jobbe målbevisst og bruke ungdommen i arbeidet.

Spørsmål til ordføreren:
Vil ordføreren gi Cittaslow en ny giv, og invitere ungdommen til å følge opp kriteriene for Cittaslow-bevegelsen i kommunens plan- og utviklingsarbeid?

Forslag til vedtak:
Levanger kommune skal fortsatt delta i Cittaslow-bevegelsen, og fornyer arbeidet ved å invitere Levanger ungdomsråd til å følge opp Cittaslow-kriteriene i kommunens plan- og utviklingsarbeid, og legger frem en tilstandsrapport i kommunestyremøtet 16. oktober.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**