Årsmøteuttalelse: Oppland Venstre ber riksrevisjonen se på sykehusutredning i Innlandet

Oppland Venstre henstiller Riksrevisjonen om å foreta en gjennomgang av Helsedirektoratets veiledning for bygging av sykehus — IS 1369 og prosessen for en mulig avvikling av 3 akuttsykehus i Oppland. Videre vil vi be helse- og omsorgsminister Jonas Gahr Støre om å vedta et mandat for et nytt storsykehus i Innlandet — som forankrer prosessen som nå går i Sykehuset Innlandet HF mye tydeligere.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Fra helseforetakene ble opprettet i 2002, har den økonomiske innsatsen i spesialisthelsetjenesten hatt en enorm utvikling. Den har vokst fra vel 50 mrd kr til godt over 115 mrd kr i dag. Strukturen med regionale foretak har endret seg og Samhandlingsreformen er trådt i kraft. Fortsatt er 2 av Norges største geografiske fylker, Hedmark og Oppland, det eneste sykehusforetaket som innbefatter 2 hele fylker -med til sammen 46 kommuner og 8 akuttsykehus. Dette er ett av Norges største foretak, uansett virksomhet. Vi mener det er et gedigent eksperiment og beklager at staten ikke har gjort en evaluering undervegs.

Vi stiller et stort spørsmål ved om en byggeveileder for bygging av ett sykehusbygg fra 2004 er tilstrekkelig som veileder for en prosess som involverer avvikling av minst 3 sykehus. Blir konsekvensene for 46 kommuner og beredskapssituasjonen for et helt fylke uten akuttsykehus tilstrekkelig ivaretatt i en byggeveileder? Blir øvrige samfunnsmessige konsekvenser i varetatt?

Statens veileder for bygging av sykehus skiller seg fra øvrige veiledere for statlig investeringer. At så store, komplekse samfunnsprosesser og en mulig enorm investering som vi nå ser konturene av med sykehussaneringene i Oppland og Hedmark, ikke er forankret verken hos en statsråd, i et departement eller i en nasjonal sykehusplan er uholdbart. Kravet til lokalpolitisk medvirkning må heves betraktelig og bli mer forpliktende. Kravet til samfunnsmessige utredninger, ved eventuell anleggelse av en ny by og kravet til samferdsel og infrastruktur må styrkes vesentlig. Tidsperspektivet for slike prosesser bør klargjøres. I tillegg må det være et krav om å utrede flere alternativer enn et prematurt 0-alternativ og «drømmeløsningen».

Venstre er opptatt av at man i større grad ser på Opplands behov for helsetilbud og samfunnsutvikling.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**