Spurte om sårbarhet for sykehus

I fylkestingets spørretime 11. juni, spurte Eivind Brenna fra Venstre om man har sett på farene ved å samle sykehusene i Hedmark og Oppland til ett. Tenker da på konsekvensene dersom flom og ulykker stenger veier og jernbane.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Lillehammer sykehus

Foto: Terje Kongsrud

– Det er problematisk at et sykehus gjør oss mer sårbare enn dersom vi beholder tre fullverdige akuttsykehus rundt Mjøsa, mener Brenna.

Klimaendringer kommer som følge av blant annet økt biltrafikk. Et storsykehus utenfor byene våre vil føre til mer personbiltrafikk og det bør være en del av den samfunnsanalysen som nå er under utarbeidelse. Det er sannsynlig at et sykehus i Gjøvik, i Lillehammer og på Elverum vil ta bedre vare på klimaspørsmålet fordi flere kan gå, sykle eller ta bybuss til jobb eller som pasienter.

– Samfunnsanalysen har ikke med alternativet med tre akuttsykehus rundt Mjøsa, som mange peker på som det beste alternativet. Det er kritikkverdig og burde vært med, sa Brenna i debatten.

Fylkesordfører Lundby kunne bekrefte at man jobber med en samfunnsanalyse om tar inn samfunnssikkerhet, men klimaspørsmålet knytta til persontrafikken er ikke inne. Hun tok utgangspunkt i at Fylkestinget har bestemt seg for et felles sykehus, riktignok med noen forutsetninger. Fylkesrådmann Vigrestad bekreftet at alternativet med tre sykehus ikke er med i samfunnsanalysen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**