Venstres innspill til klimaplan for Østre Toten

Venstre vil gjerne gi ros for det gode arbeidet som er gjort med Klimaplanen.
Den er lett å forholde seg til, grundig, har fine oppsummeringer, gode forklaringer og innføring for de som ikke er “miljøproffer”, og gir i tillegg en god oversikt over hva som er gjort av tiltak allerede.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Vi har noen bemerkninger til planen, og til det arbeidet med at dette blir en konkret plan som resulterer i handling:

Informere og inspirere folk flest
Det er viktig at folk flest får et forhold til klimaplanen, og til hva som er målet med den.
Dette må bli en konkret plan som resulterer og inspirerer til handling — den må ikke bli liggende i en skuff.

Hvordan får vi til dette? Venstre mener det må utarbeides en plan som sier noe om hvordan folk skal bli informert og inspirert. Dette arbeidet består antageligvis av flere typer tiltak, f.eks
-tydelig informasjon på kommunens hjemmesider
-god og kortfattet informasjon direkte til husstandene som sier hva hver enkelt kan bidra med
-åpne møter
-media
osv.

Løfte fram produksjon og bruk av biogass.
Det som kan synes som vår største klimaulempe kan bli vår største klimafordel.

Innføre miljøfyrtårnsertifisering i hele kommunens organisasjon:
Alle skoler, barnehager, kommuneadministrasjonen, helse- og omsorgsinstituasjoner bør bli fyrtårnsertifiserte. Slik vil en sikre at kommunen selv går foran med et godt eksempel.
I tillegg vil barn i barnehage og skole ta med seg miljøtankegangen hjem.

Byggesak
Venstre mener det står for lite om alternative måter å bygge hus på som kan bidra til mindre utslipp og mindre energiforbruk. Det finnes gode eksempler på passivhus i Norge som også er spennende arkitektonisk: Slik tar en vare på det estetiske miljøet i tillegg. Dette er en forholdsvis ny byggeform, men etter Venstres mening meget viktig for å nå våre klimamål. Det er viktig å få opp noen gode eksempler på slike hus i kommunen, og Venstre mener det bør arbeides konkret for å oppnå dette.
Det er også interessant å se dette perspektivet inn mot den alternative boligtenkningen som allerede er i gang i kommunen i form av klyngebebyggelse og alternative måter å bruke gardstun på.

Klimaregnskap
Det finnes gode systemer for dette. Venstre mener kommunens sentrale organisasjon bør ta i bruk et slikt. Hver husstand likeså. Kommunen bør inspirere og hjelpe med å få det innført både i sin egen organisasjon og ute i husstandene.

Krav til underleverandører og arrangementer
Venstre syns det er bra at det er skrevet noe om å sette krav til underleverandører, men mener også det er viktig at vi setter krav til egne arrangement og andre arrangement som støttes/innvilges av kommunen: Som konserter, idrettsarrangementer etc.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**