Debatten er i gang!

“Det at vi kan ta slike debatter som inneholder så mye følelser viser at vi er et parti med stor takhøyde”. Ordfører i Vestre Slidre og fylkestingspolitiker Eivind Brenna innledet til temaet for årets debatt på årsmøtet, “Kommunesammenslåing”.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

"Det som kjennetegner debattene i Venstre er at vi finner ikke bare ett argument for og ett argument mot. Vi går nøye igjennom saken hvor vi finner så mange argumenter vi klarer for begge sider". Sa Brenna som peker på at dette er ikke en enkel debatt.

Han har tidligere selv erfart hvordan en slik debatt er, da han sammen med de andre ordførerne i Valdres åpnet for en sammenslåing til en stor Valdres kommune. Dette arbeidet, sammen med gjennomgang av erfaringer fra andre kommunesammenslåinger og formålet med samhandlingsreformen, utgjorde grunnlaget for innledningen og debatten i etterkant.

Gjenvalgt lokallagsleder Dag Løken var opptatt av at en sammenslåing av kommuner vil øke de geografiske avstandene mellom ytterkantene og sentrumet i kommunen. Dette vil da vanskeliggjøre og opprettholde levende ytterkanter.

"Diskusjonen om kommunesammenslåing starter ofte på feil nivå: Man starter med identitet og tilhørighet i stedet for de store linjene, som for eksempel fordeler ved større og mer robuste fagmiljøer slik at kommunene blir i stand til å ta på seg større oppgaver. På denne måten vil kommunen også kunne framstå mer attraktive som arbeidsgivere, noe som i sin tur vil bidra til flere innbyggere. En annen fordel med en stor kommune er at man har større muskler inn mot sentrale myndigheter når man er større og viktigere. Man har med andre ord en bedre forhandlingsposisjon for å oppnå flere oppgaver med flere tilhørende midler." Mente Helga Feste Hunter, kommunestyre- og formannskapsmedlem for Venstre, som tilførte debatten sine meninger om identitet. "Identiteten finnes i det nære miljøet: Rund idrettskretsen, skolen, barnehagen, nærbutikken. Identiteten finnes der en får til ting sammen med andre. Denne identiteten vil ikke forsvinne selv om kommunen blir større og administrasjonen blir mer sentralisert. Men det er viktig å ha fokus på grendene, og spesielt dersom en slår seg sammen til en større enhet. Samtidig som en må ha fokus på et sterkt sentrum i kommunen. Begge deler trengs."

En gjennomgående tråd for debatten var at det må ligge klare fordeler bak en eventuell kommunesammenslåing, og da særlig i forhold til økt økonomisk handlingsrom og økte muligheter for samfunnsutvikling. "Vi har i dag en regjering som økonomisk favoriserer små kommuner på rundt 5 000 innbyggere", sa gruppeleder for Venstre i kommunestyret i Østre Toten, Geir Rune Nyhus. Han la også til at 2008 er det året hvor over halvparten av landets kommuner har gjort opp sine regnskap med underskudd, siden KOSTRA rapporteringen ble innført i 1991. Dette med en rød-grønn regjering bak spakene.

Tidligere kommunalminister, nåværende samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa relanserte et begrep ved navn Sammkommunen da hun var kommunalminister. Sammkommune er en samarbeidsform hvor deler av kommunestyrene til de samarbeidende kommunene danner et eget kommunestyre for de tildelte oppgavene. Dette har blant annet blitt innført mellom flere kommuner i Nord- Trøndelag, som et alternativt til et interkommunalt selskap eller sammenslåing av kommuner. Det ble da bemerket under debatten at slike sammarbeidsformer kan bli sett på som enda et nytt forvaltningsnivå. Flere Senterpartiordførere har stilt seg negative til sammkommunen som arbeidsform, og går derfor imot signaler fra egen regjering.

Dagens funksjoner til fylkeskommunen ble også et tema i debatten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**