Vil stoppe fjernvarmeledning

Østensjø Venstre protesterer mot planene om å legge en fjernvarmeledning tvers gjennom Østensjø naturreservat. – Vi er mildt sagt opprørt, sier BU-representant Britt Inglingstad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Østensjøvannet

Foto: Reidar Lerdal

Hun har tatt opp saken i bydelsutvalget i Østensjø bydel, hvor hun sitter som representant for Venstre. Østensjø Venstre tok også opp saken som en egen uttalelse i torsdagens hovedstyremøte i Oslo Venstre.

– Hvis det skal være noe poeng at et område er vernet som naturreservat, kan det ikke være så enkelt å få tillatelse til å gjøre store inngrep, sier Inglingstad. – I det minste må vi få en forsvarlig utredning av alternative traseer. Selv om fjernvarme er et godt miljøalternativ, så kan det ikke være slik at målet helliger middelet.

Østensjøvannet naturreservat er et viktig naturområde på østkanten i Oslo. Sterke lokale krefter har lenge kjempet for bevaring av området gjennom Østensjøvannets Venner.

Britt Inglingstad

Foto: Reidar Lerdal

– Når de skal grave ledningen én meter ned i mudderet, vil de kunne dra opp giftige avfallsstoffer som ligger lagret i grunnen. De kan gjøre stor skade på vannet, sier Inglingstad. – I tillegg skal det gå vann som holder 120 grader gjennom ledningen. Da er det fare for at isen ikke vil legge seg på sørenden av vannet, sier hun.

Les mer hos NRK Østlandssendingen

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**