Nominasjon til stortingsvalget i 2009

Her finner du informasjon om nominasjonsprosessen frem mot stortingsvalget i 2009.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Stortingsvalget nærmer seg, og Oslo Venstre har alle forutsetninger for å gjøre et godt valg i 2009. Et viktig ledd i forberedelsen er nominasjonen.

Bli med å påvirke!
Nominasjonsprosessen er nå i gang, og her er dine muligheter til å påvirke utformingen av Oslo Venstres stortingsvalgliste:

– Innsending av navneforslag (frist 15. juni)
– Behandling av stortingsvalglisten i bydelslaget (august-september)
– Nominasjonsmøtet (avholdes 22. november)
– Gi innspill til nominasjonskomiteen underveis (løpende)

Viktige dokumenter:
Brev til medlemmer om nominasjonsprosessen (.pdf-dokument)
Retningslinjer for nominasjonsprosessen (.pdf-dokument) – vedtatt av hovedstyret 26.03.2008

Innsending av navneforslag
I tiden frem til 15. juni oppfordrer vi medlemmer og andre interesserte til å fremme navneforslag til stortingslisten. Listen skal totalt inneholde 23 navn, så både forslag til toppkandidater og kandidater litt lenger ned på listen er aktuelt. Skriv gjerne en kort begrunnelse for forslaget, og hvilken plassering på listen du mener din kandidat bør få.

Forslagene sendes til: [email protected]

eller til

Oslo Venstre
v/ Nominasjonskomiteen
Møllergata 16
0179 OSLO

Alle navn som kommer inn innen fristen 15. juni, vil bli satt opp på en alfabetisk liste som siden blir brukt av bydelslag, nominasjonskomiteen og andre aktører i prosessen. Det er derfor et selvstendig poeng å få med aktuelle navn på denne listen, slik at forslaget tas med i den videre behandling.

Behandling på lokale møter
I perioden august — september vil Oslo Venstres bydelslag avholde lokale møter der man behandler de innkomne forslagene til kandidater, og samler seg om et lokalt listeforslag med rangerte kandidater, som så sendes til nominasjonskomiteen.

Det vil bli sendt ut egen innkalling til alle medlemmer i det enkelte lag når det nærmer seg.

Nominasjonskomiteens arbeid
Komiteen ble oppnevnt av hovedstyret i Oslo Venstre 8. april 2008, og består av følgende medlemmer:

Espen Ophaug (leder), telefon 952 08 619
Anne Marstein (nestleder)
Anne-Lise Bergenheim
Bjørn Åge Hansen
Hilde Widerøe Wibe
Jarl W. Alnæs
Anders Bergsaker (Oslo Unge Venstre)

Nominasjonskomiteen vil motta alle innspill som kommer inn i løpet av prosessen, gjennomføre intervjuer med aktuelle kandidater og samle trådene i innspillsrunden fra partiorganisasjonen. Komiteen fremmer en innstilling til rangert stortingsvalgliste innen 25. oktober.

Komiteen kan kontaktes gjennom lederen eller et av medlemmene, eller ved å sende en e-post til [email protected].

Nominasjonsmøte
Det vil bli innkalt til nominasjonsmøte lørdag 22. november. Nominasjonsmøtet er sammensatt på samme måte som årsmøtet. Her vil nominasjonskomiteens innstilling bli lagt til grunn for behandlingen. Eventuelle andre kandidater, eller alternativ plassering av en kandidat, må settes opp mot en bestemt plass i innstillingen.

Etter nominasjonsmøtets behandling er listen endelig, og blir sendt valgstyret for godkjenning.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**