En trygg, raus og inkluderende by

Venstre vil redusere fattigdomsproblemet ved å innføre en garantert minsteinntekt for alle. Som en vei mot dette, vil vi forenkle dagens byråkratiske system for ulike støtteordninger, og gjøre det enklere for folk som sliter å få den individuelle behandling og oppfølging man har behov for. Det viktig å sikre menneskets verdighet og valgfrihet i møtet med det offentlige hjelpeapparatet. Frivillige organisasjoner og engasjerte innbyggere spiller en avgjørende rolle for byen, og må sikres gode rammevilkår.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Den engasjerte borgeren
Frivillige organisasjoner og engasjerte borgere gjør Oslo til en god by å bo i. Mangfold og bredde er viktig for trivselen til byens innbyggere.

Venstre vil:
– gjøre det lettere for unge som ønsker å organisere sin egen aktivitet til å komme inn under dagens støttesystem.
– sikre gode rammevilkår for organisasjonslivet, og utvikle samarbeidet mellom organisasjonene og kommunen.
– etablere et selvhjelpshus, der organisasjoner og interessegrupper som tilbyr hjelp, rådgivning, juridisk bistand og kurs kan samlokaliseres.
– legge til rette for at barn og unge med nedsatt funksjonsevne kan delta på aktiviteter på lik linje med andre barn og unge.

Individuelle løsninger
Venstre ønsker et godt og offensivt velferdstilbud, med målrettede tiltak og virkemidler.

Venstre vil:
– øke sosialhjelpsatsene slik at alle som trenger støtte skal få et bedre grunnlag for selv å kunne arbeide seg ut av problemene samtidig som det tar bort behovet for små særytelser som krever omfattende saksbehandling.
– at alle som trenger tjenester i det kommunale hjelpeapparatet skal delta i utformingen av sin egen individuelle plan for å gjenvinne kontroll over egen livssituasjon.
– sikre at kontantstøtte og barnetrygd ikke fører til avkorting i sosialstøtten.
– forenkle de ulike støtteordningene. På sikt vil Venstre innføre en ny velferdsmodell basert på borgerlønn.
– kutte alt unødvendig offentlig byråkrati for å styrke byens økonomi og gi innbyggerne et bedre offentlig velferdstilbud.
– sette pasientens behov i fokus uavhengig av om en behandlingsplass tilbys av en offentlig eller privat aktør.

Hjelp til dem som har det vanskeligst
Sosialt ansvar handler først og fremst om å hjelpe dem som har det vanskeligst. I Oslo handler dette blant annet om å hjelpe dem som sliter med rusproblemer.

Venstre vil:
– etablere et tre-sifret telefonnummer for å melde om folk som trenger hjelp, men der det ikke er behov for ambulanse/politi.
– etablere flere behandlingsplasser og bedre ettervernstilbud for alkoholikere og narkomane. Ingen som ønsker avrusing skal måtte stå lenge på venteliste!
– opprette flere sprøyterom og utvide disse til og omfatte helse og oppfølgingstilbud.
– styrke oppsøkende og ambulerende grupper helsepersonell, slik at disse kan opprette døgnkontinuerlig tilbud.
– arbeide for at Oslo får ansvaret for rusomsorgen fra Helse Øst.
– sikre at alle får en individuell tiltaksplan og god oppfølging. Dette gjøres best ved at rustiltakene koordineres ute i bydelene.
– etablere et senter for pårørende innen rus- og psykiatrifeltene.
– utvikle flere og mer fleksible boligtilbud for vanskeligstilte i Oslo.
– at alle narkomane som ønsker behandling skal få et godt tilbud. Behandlingsapparatet må ta i bruk et bredt spekter av virkemidler. Terskelen for å få adgang til legemiddelassistert rehabilitering (LAR) må senkes. LAR må tas inn som fast tilbud ved rusbehandlingspoliklinikkene og hos allmennlegene og det må følge ressurser med disse nye oppgavene. LAR må gis på "blå resept" og tildeles utelukkende ut fra medisinske kriterier. Sammen med slik tildeling må det gis et eget forpliktende sosialfaglig hjelpeprogram. Det må åpnes for å bruke flere legemidler enn metadon og Subutex. Kontrollert utdeling av brukerdoser må vurderes som ledd i behandlingen for de tyngste misbrukerne.
– at beslag av brukerdoser bøtelegges på stedet i stedet for fengsling.

Psykisk helse
Mange mennesker i byen sliter med psykiske problemer i kortere og lengre perioder. Behovene for hjelp er svært forskjellige. Derfor er det viktig at tilbudet er bredt og allsidig. Frivillige institusjoner og grupper av brukere gjør en stor innsats innenfor denne sektoren. Dette er en ressurs som kommunen må trekke inn i sitt arbeid for å gjøre hverdagen lettere for dem som trenger sosial kontakt, støtte og oppfølging.

Venstre vil:
– sørge for et nært samarbeid mellom kommunens helsetjeneste og akuttpsykiatrien som ivaretas av sykehusene. Det er særdeles viktig at kontakten mellom de ulike nivåene i behandlingskjeden, ivaretar den enkeltes behov for oppfølging.
– barn og unge som har psykiske problemer, må få rask og riktig oppfølging. Køene i barne- og ungdomspsykiatrien må avskaffes.
– gjennomføre en storstilt kompetanseheving hos alle ansatte som arbeider med psykisk helse i bydelene og ellers.
– utvide samarbeidet med frivillige organisasjoner som for eksempel Link Oslo om etablering av selvhjelpshus, selvhjelpsgrupper og andre støttetiltak.
– støtte etablering av et nytt klubbhus for brukerstyrt hjelp til psykisk syke i Oslo øst, etter modell av Fontenehuset i Holbergs gate.
– sørge for at alle som av helsemessige årsaker trenger bolig, herunder bolig med tilsyn, får tilbud om dette.

En bedre oppvekst
Alt for mange barn og unge i Oslo har en tøff oppvekst, og Venstre vil sikre at disse får en bedre oppfølging. Vi vil øke innsatsen for å splitte opp gjenger, og for å fange opp barn og unge i faresonen på et tidlig tidspunkt.

Venstre vil:
– videreføre gatemeglingsprosjektet, og gi alle elever innføring i konfliktløsning.
– styrke samarbeidet med frivillige organisasjoner og andre viktige aktører på området.
– at ansatte skal ha gode muligheter og ordninger for videreutdanning og en kontinuerlig kompetansebygging.
– styrke bydelenes arbeid mot ungdomskriminalitet ved at alle bydeler får en SLT-koordinator (samarbeid om lokale kriminalitetsforebyggende tiltak), og at det knyttes nødvendige ressurser til disse stillingene. Gjennom disse koordinatorene bør man også bedre kunne sikre bedre oppfølging av ungdommer som flytter mellom bydelene.
– ha bedre oppfølging av fosterforeldre, og iverksette flere tiltak for å øke rekrutteringen av fosterforeldre i Oslo.
– forebygge ungdomskriminalitet gjennom et forsterket samarbeid mellom skole, barnevern og politi.

En trygg by
Ingen skal ha grunn til å føle seg utrygg i Oslo. Kriminalitet må forebygges og bekjempes. Trygghet betyr også styrking av personvernet og frihet fra overvåkning.

– bekjempe all vold.
– rette en spesiell innsats mot vold i nære relasjoner.
– sikre et bedre oppfølgingstilbud til voldsrammede.
– sørge for at områder i byen med stor ferdsel blir så opplyste at de oppfattes som trygge.
– arbeide for at det opprettes en ny politistasjon/-post i Søndre Nordstrand med lokalisering på Mortensrud.
– intensivere kampen mot organisert kriminalitet.
– bekjempe prostitusjon med sosiale virkemidler, og gå imot kriminalisering av horekunder.
– prioritere tiltak mot tvangsekteskap, kjønnslemlestelse, menneskehandel og annen kriminalitet rettet mot grunnleggende menneskerettigheter.
– redusere antall overvåkningskameraer, og skjerpe kravene for tildeling av tillatelser.
– opprette et personvernombud som skal sikre innbyggerne innsyn i kommunal saksbehandling, og sørge for at sensitive opplysninger ikke blir misbrukt.
– ha en grundig kartlegging av alle overvåkningskameraer i byen, med oversiktskart godt tilgjengelig for allmennheten.
– styrke datasikkerheten i Oslo kommune.
– målrette tiltak mot vold og uorden i Oslo sentrum nattestid.

Bedre eldreomsorg
Eldreomsorgen må styrkes. Alle må få nødvendig pleie og omsorg når de trenger det. For å få til dette, vil Venstre ha et bredere og mer fleksibelt tilbud som i større grad fanger opp at de eldre har ulike ønsker og behov.

Venstre vil:
– skape et mer variert tilbud innen eldreomsorgen. Eldre må i langt større grad få mulighet til å ha innflytelse på innholdet i tjenestene de får fra det offentlige. I tillegg til å sikre gode sykehjemsplasser, må det etableres alders-/seniorhjem og flere omsorgsboliger for de som trenger et mindre pleieintensivt tilbud.
– ha lavere terskel for å få sykehjemsplass, hjemmetjenester og andre omsorgstilbud.
– sikre fritt sykehjemsvalg, slik at den enkelte selv kan velge hvilken løsning som passer best. For at valget skal bli reelt, må det etableres flere sykehjemsplasser.
– ha økt bemanning og bedre medisinsk-faglig tilsyn ved sykehjemmene. Det må også etableres flere spesialavdelinger for eldre med særskilte behov.
– innføre en omsorgsgaranti for å kvalitetssikre eldreomsorgen og sikre den enkeltes rettigheter. Kommunen skal være ansvarlig for å stille krav til kvaliteten på tjenestene som tilbys, men for Venstre er det mindre viktig hvem som leverer tjenesten.
– sikre rekrutteringen til omsorgsyrket, blant annet ved tilbud om etterutdanning for ufaglærte og liberalisering av regelverket knyttet til arbeidsinnvandring.

Et sted å bo
Alle skal ha et godt sted å bo, enten de leier eller ønsker å kjøpe sin egen bolig. Opprustningen av de kommunale leilighetene må fortsette, og bomiljøene må trygges. Det bør også etableres ordninger for å hjelpe folk med lave, men stabile lønninger til å komme seg inn på boligmarkedet.

Venstre vil:
– fortsette innsatsen for å pusse opp de kommunale leilighetene til en verdig bostandard.
– skape en bedre spredning av de kommunale leilighetene. Ved salg av kommunale leiegårder bør kommunen beholde en viss andel av leilighetene, og samtidig kjøpe leiligheter i gårder rundt om i byen. Det må ikke selges flere enn det kjøpes eller leies inn.
– gjøre bostøtteordningene mer treffsikre når det gjelder å fange opp folk i ulike bo- og livssituasjoner. Kommunal bostøtte må også kunne gis til dem som leier privat.
– at Oslo kommune må innrette seg mot å få størst mulig nytte av Husbankens tilskuddsordninger.

Kamp mot diskriminering
Retten til å delta på alle samfunnsarenaer må gjelde alle, uavhengig av etnisitet, kjønn, seksuell legning eller nedsatt funksjonsevne. Styrket kamp mot diskriminering er nødvendig for å sikre mangfoldet og respekten for at mennesker har ulike mål, drømmer og visjoner for hva som er det gode liv for dem.

Venstre vil:
– at kommune og bydeler må gå foran for å sikre like jobbmuligheter uansett etnisk bakgrunn.
– at universitetet og høyskoler må inkluderes i arbeidet med å sikre en bredere rekruttering til politiet, læreryrket og andre yrker der minoriteter er underrepresentert.
– at samarbeidet med frivillige humanitære organisasjoner må styrkes for å motarbeide flere former for diskriminering.
– at utesteder som diskriminerer gjestene sine umiddelbart skal miste skjenkebevillingen.
– at Quo Vadis får i oppdrag å etablere et senter for norskopplæring/arbeidstrening for menn etter samme modell som senteret for kvinner.
– sikre at personer med nedsatt funksjonsevne som ønsker det, kan få innpass i arbeidslivet.

Gå til neste kapittel:
Kapittel 6 – En skole for kunnskap og like muligheter