En levende kulturhovedstad

Kunst og kultur er de meste sentrale uttrykk for menneskers sameksistens. Oslo har et rikt, spennende og flerkulturelt kulturliv. Å styrke og videreutvikle dette mangfoldet, vil gjøre Oslo til en bedre og mer attraktiv by å bo i. Frivillige organisasjoner og engasjerte innbyggere spiller en avgjørende rolle for byen, og må sikres gode rammevilkår.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Venstre vil:
– gjøre Oslo til en ledende europeisk kulturby som profilerer seg gjennom kulturell bredde, festivaler, arkitektur og design.
– gi kulturpolitikken høyere prioritet og større handlingsrom.
– gjøre Oslo til en foregangsby når det gjelder å bruke ny teknologi i kulturformidlingen.

Kvinne

Oslo er festivalbyen
I et samspill mellom institusjoner, organisasjoner, private aktører og kommunen, er det skapt et unikt tilbud til alle kulturinteresserte. Det er særdeles viktig oppgave for kommunen å bidra til at festivalene får muligheter for fornyelse og at ideer til nye prosjekter blir prøvd ut. Det er også viktig at Oslo ivaretar sitt ansvar som landets største studentby ved at kommunen støtter byomfattende studentrelaterte arrangementer.

Venstre vil:
– at kommunen ikke skal styre innholdet i kulturtilbudet, men skal legge til rette for at profesjonelle og amatører kan utfolde og utvikle sine kreative evner.
– gi kultursektoren økte ressurser, slik at kommunen kan være en aktiv og forutsigbar samarbeidspartner.

Samspill mellom kultur og næringsliv
Oslo trenger, i tillegg til bredde og mangfold, også å profilere seg sterkere på områder der kultur- og næringsvirksomhet kan spille sammen for å løfte frem byen internasjonalt. Slike områder er design, arkitektur og bymiljø.

Venstre vil:
– at kulturpolitiske prioriteringer skal veie tyngre i arbeidet med byens utvikling.
– ta initiativ til et målrettet samarbeid mellom kultursektoren og næringslivet for å styrke den internasjonale satsingen.
– arbeide for at arkitekturtriennalen skal få en sterk internasjonal posisjon.

Verdens beste bibliotek
Biblioteket skal være et senter for kunnskap og kultur, og bidra til å styrke demokratiet ved å sikre fri adgang til informasjon. Biblioteket skal også være en arena for integrering, ved å bevare og formidle norsk kulturarv og samtidig være det stedet der minoritetsspråklige grupper får mulighet til å ta vare på eget språk og utfolde sin egen identitet.

Venstre vil:
– at det nye hovedbibliotektet skal stå ferdig på Vestbanen i valgperioden og leve opp til visjonen om "verdens beste bibliotek."
– opprette nye lokalbibliotek i Nordre Aker, Gamle Oslo og Ullern.
– opprette flere nærbibliotek i samarbeid med skoler og andre lokale instanser.
– gjøre bibliotekene til mer attraktive møteplasser ved å utvide åpningstidene.
– gi biblioteket ressurser til formidling av nye medier og nye teknologiske løsninger.
– gi biblioteket flere og mer tydelige oppgaver i integreringsarbeidet.
– styrke arbeidet med Oslo som friby for forfulgte kunstnere.

Museene skal brukes
Munch-samlingen, Vigeland-samlingen og Stenersen-samlingen er unike i internasjonal sammenheng. Tiden er inne til å gi disse samlingene en tydeligere plassering i byens kulturliv.

Venstre vil:
– styrke museene ressursmessig.
– gi museene en friere stilling innenfor den kommunale forvaltning og gjøre dem til spydspisser i byens internasjonale profilering.
– at museene skal være gratis hele året.
– sikre Munch-samlingen et nytt og funksjonelt bygg og utrede om dette kan bygges i Bjørvika.
– sørge for en systematisk opprustning av Vigelandsparken/-museet.
– flytte Bymuseet inn i et moderne hovedstadsmuseum.
– etablere et nært samarbeid med de statlige museene i Oslo og ta initiativ til at det blir bygget nytt Veksthus på Tøyen.
– sikre en helhetlig middelalderpark og ruinområdene i Gamlebyen, og la dem bli rammen rundt et aktivt arbeid for å skape identitet og historisk forståelse.

Kinobyen
Oslos posisjon som en av Europas absolutt beste kinobyer må videreføres.

Film

Venstre vil:
– arbeide for at Oslo Kinematografer tilbyr månedskort og lignende ordninger tilpasset ulike aldersgruppers behov.
– arbeide for at Oslo Kinematografer sikres tilgang på kapital for å kunne satse på ny fremvisningsteknologi.
– arbeide for en ny kino i Gamle Oslo.

Møteplasser
Et levende kulturliv trenger mange og gode møteplasser.

Venstre vil:
– lage en strategi for å skaffe flere lokaler til kunstutøvelse, atelieer, verksteder og øvingslokaler ved at flere kommunale bygg blir klassifisert som kulturbygg med rimelige leievilkår for kunstnere og kulturarbeidere.
– ha driftsplaner for alle kulturbygg, for å bidra tilfornyelse og større aktivitet.
– etablere flere øvingslokaler over hele byen.
– arbeide for bygging av kulturhus i Groruddalen.
– ta vare på og utvikle bruken av Akergårdene.
– sikre Ingierstrand bad.
– ruste opp og utbedre badeområdene på Huk, Paradisbukta og Kongsholmen.

Gi rom til kulturen
Venstre ønsker en by ønsker en by der kunst og kultur skal sette preg på det offentlige rom.

Venstre vil:
– at kunstnere i større grad bør samarbeide med arkitekter og byplanlegger om utforming av ny bebyggelse, oppgradering av plasser, gater, offentlige bygg og så videre.
– at kommunen skal øke innkjøpet av samtidskunst til byens samlinger og øke bruken av kunst i det offentlige rom.

Idrett for alle
Hele Oslos befolkning skal ha mulighet til å delta i idrett og friluftsliv. Dette gjelder også for dem som ikke er med i den organiserte idretten. Alle må ha mulighet til å drive aktivitet på egne vilkår og selv bestemme hvilken form og innhold aktivitetene skal ha. Samtidig skal Oslo som hovedstad ha de beste anlegg for breddeidrett og for alle som driver idrett på elitenivå.

Dugnad friidrettsbanen i Prestfoss, Sigdal

Foto: Runolv Stegane

Venstre vil:
– prioritere bygging og vedlikehold av idrettsanlegg for breddeidrett.
– arbeide for et nytt fotballanlegg på Valle/Ensjø.
– bygge flere flerbrukshaller.
– arbeide for utbygging av anlegg med plass for skatehall/landhockey og nytt fotballanlegg på Voldsløkka.
– bygge badeanlegg på Rommen.
– bygge badeanlegg på Røa.
– etablere en cricketbane med internasjonale mål på Mortensrud.
– at bruk av idrettshaller skal være gratis for skoler og barnehager på dagtid.
– at det skal avsettes plass til bredde- og allidrett ved utbygging av Holmenkollen til VM 2011.

Rom for alternativt kulturarbeid
Venstre vil at byen skal ha plass til og legge til rette for grupper som ønsker å utvikle alternative kulturtilbud.

Venstre vil:
– la Hausmania-området være til disposisjon for frie grupper.
– støtte arbeidet for å kunne opprette "Ny-cirkus".
– finne et egnet bygg til Volapûk.
– sikre utbygging av øvingslokaler for alle typer musikere.
– sikre lokaler som gir rom for kunstnere både for kunstutvikling og næringsutvikling innen kunsten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**