Mer demokratisk sykehjemsdrift

Bystyret vedtok onsdag at det skal etableres driftsstyrer ved sykehjemmene i Oslo. – En viktig seier for lokaldemokratiet, sier Toril Berge (V).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Da ansvaret for driften av Oslos sykehjem ble overført fra bydelene til sykehjemsetaten, var det en klar forutsetning fra Venstres side at styringen av driften skal flyttes nærmere beboeren. I og med etableringen av driftsstyrene flyttes kontrollen helt ned til det enkelte sykehjem.

Olaf Thommessen

Foto: Reidar Lerdal

– Det blir spennende å følge drifsstyrene i prøveperioden på 2 år, sier Venstres medlem i finanskomiteen, Olaf Thommessen (V).

– Fra Venstres side ønsker vi mer mangfold i tjenestene, sier Toril Berge. Hun er leder i Oslo Venstre og medlem av helse- og sosialkomiteen. – Det er blitt utviklet mange gode ideer i driftstyrene ved skolene, vi tror denne modellen også vil fungere godt for å få et mer differensiert sykehjemstilbud i byen.

– Venstre vil at innflytelsen skal være reell, slik den er ved skolene, men det blir også opp til de nye driftstyremedlemmene selv å ta aktive grep i utviklingen av eget sykehjem, understreker hun.

Toril Berge

Foto: Reidar Lerdal

Berge avviser kritikken fra motstanderne av ordningen, som hevder at driftsstyrene vil få lite reell innflytelse. – Hvis bekymringen for at styrene skal få for lite makt var reell, burde kritikerne heller bidra til å gi styrene tilstrekkelig vide fullmakter.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**