Justert Oslobudsjett: Trikk og trygghet

Venstre er i dag blitt enige med de borgerlige partiene om justering av oslobudsjettet for 2011. Hovedsatsningene er trikkevedlikehold og trygghetsskapende tiltak. For Venstre har det vært viktig å ta tak i den usikkerheten mange føler om dagen sier gruppeleder Ola Elvestuen, og vi er derfor særlig glad for at de borgerlige partiene slutter opp om vårt forslag om oslovakter og økte tilskudd til belysning.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Oslo Rådhus

Foto: Oslo kommune

Felles pressemelding fra V, KrF, H og F:

Budsjettenighet mellom Høyre, Frp, Venstre og KrF!
Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti er enige om revideringen av Oslobudsjettet for 2011.

Budsjettavtalen innebærer flere nye prioritereringer utover byrådets forslag. Den største satsningen er på rehabilitering av trikkeskinner der det bevilges ytterligere 43 millioner kroner. Utover denne prioriteringen er det blant annet også bevilget penger til følgende formål:

20 millioner er satt av til å dekke bydelenes merkostnader knyttet til TT-ordningen.
10 millioner er bevilget til akuttvedlikehold i barnehagene.
8 millioner til styrket gatebelysning som et trygghetstiltak og i tråd med belysningsplanen
5 millioner til kriminalitetsforebyggende og trygghetsskapende Oslovakter.
2 millioner i prosjekteringsmidler til Sonia Henie-ishall på Frogner.
1 million er bevilget til sommerskolen

Det er også enighet om en rekke enkeltvedtak. De er som følger:

Lottesatsing
Byrådet bes øke takten for innfasing av Lottemodellen ved Oslos sykehjem.

Kompensasjon for TT-utgifter
Det avsettes 20 millioner kroner til å kompensere bydelene for ekstrakostnader ved overgangstiltakene som er innført etter at ny TT-ordning ble etablert 1. januar 2011. Byrådet bes beregne samlede kostnader ved overgangstiltakene og orientere bystyret i forbindelse med budsjettframlegget for 2012.

Statusrapport om ny oppfølgings- og attføringsinstitusjon
Byrådet bes legge fram en statusrapport om oppfølgingen av vedtak H1 fra juni 2009 og H65 fra desember 2010 om opprettelse av en ny oppfølgings- og attføringsinstitusjon etter modell av Stensløkka ressurssenter. Rapporten må også omtale den videre framdrift i saken.

Ettervern i barnevernet
Byrådet bes legge fram en vurdering av hvordan ettervernstiltakene for barnevernsbarn kan styrkes. Vurderingen skal bl.a. vurdere opprettelsen av et ettervernstiltak etter modell av
De fire årstider, som er et nettverkshus i København for barn med barnvernserfaring.

Lasso
Byrådet bes innen 1. september 2011 orientere om erfaringene fra Klinikk Motivasjon og hvordan de er videreført i Lasso. Orienteringen må inneholde en vurdering av behovet for utvidelse av tilbudet.

Søknadsstatistikk kommunal bolig:
Byrådet bes sikre at boligsøkere som får avslag på søknad om kommunal bolig fordi de må vente i mer enn seks måneder, også regnes med i ventelistestatistikken.

Oppholdsbetaling i Aktivitetsskolen 8-10 trinn for elever med funksjonsnedsettelser
Byrådet bes i forbindelse med budsjettframlegget for 2012 om å utrede kostnadene ved gratis oppholdsbetaling i Aktivitetsskolen for barn med funksjonsnedsettelser i 8.-10. trinn.

Søskenmoderasjon i Aktivitetsskolen
Byrådet bes i forbindelse med budsjettframlegget for 2012 utrede kostnadene ved innføring av søskenmoderasjon i aktivitetsskolen og når en familie har barn både i barnehage og i aktivitetsskole.

Vedlikehold i barnehager
Byrådet bes følge vedlikeholdssituasjonen i barnehagene nøye. Vedlikeholdet må prioriteres sterkere, slik at man i størst mulig grad unngår at bygg blir så nedslitte at de må reetableres eller rives.

Kirkeveien videregående skole
Byrådet bes iverksette oppussing av undervisningslokaler ved Kirkeveien videregående skole.

Torshovkorpset
Byrådet bes gå i dialog med Torshovkorpset med tanke på å videreføre dette tilbudet, samt finne en ordning for nye lokaler til korpset. I dialogen bør et mulig tettere samarbeid med Oslo Musikk- og Kulturskole vurderes.

Popsenteret ved Schous kulturbryggeri
Byrådet bes sikre at popsenteret ved Schous kulturbryggeri åpner i løpet av 2011

Pensjonsforpliktelser
Byrådet bes i forbindelse med budsjettframlegget gi bystyret en redegjørelse om Oslo kommunes fremtidige pensjonsforpliktelser.

Uanvendte investeringsbevilgninger
a. Byrådet bes legge uanvendte investeringsbevilgninger som midlertidig trekkes inn i budsjettjusteringssaken, tilbake i budsjettforslaget for 2012.
b. Byrådet bes snarest avklare med KRD hvorvidt det fortsatt vil være anledning til å avsette ubenyttede bevilgninger i investeringsregnskapet i investeringsfond i tre år etter det året bevilgningen er gitt (sammenfallende med økonomiplanperiodene), jamfør brev fra Kommunal- og regionaldepartementet av den 07.04.2011 til Norges kommunerevisorforbund.

Styrket politiinnsats
Byrådet bes ta kontakt med Justisdepartementet for å avklare om Oslo kommune kan kjøpe tilleggstjenester fra politiet fra og med budsjettåret 2012. Det legges til grunn at en eventuell kommunal finansiering skal benyttes til å styrke politiets tilstedeværelse i områder der det er behov for økt kriminalitetsforebyggende innsats.

Oslovakter
Byrådet bes opprette en permanent ordning med Oslovakter som skal sørge for nærmiljøvaktpatruljering i områder av byen der det er behov for kriminalitetsforebyggende og trygghetsskapende innsats. Det forutsettes et nært samarbeid mellom kommunen og politiet om utformingen av ordningen.

Vinderenkrysset
Byrådet bes i forbindelse med utarbeidelse av egen sak om planfritt Vinderenkryss også utrede en løsning der biltrafikken ledes under bakken i et planfritt kryss med T-banen over.

Nordtvet gård:
Byrådet bes gå i dialog med bydel Grorud og driverne av ridesenteret på Nordvet gård for å sikre realisering av ridehall og videre drift av ridesenteret.

Klima- og enøkforetak
Byrådet bes orientere om fremdriften og finansieringen knyttet til etableringen av et eget klima- og enøkforetak.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**