Skei Grande, Elvestuen og Melby på topp for Oslo Venstre

Nominasjonsmøtet i Oslo Venstre nominerte Venstre-leder Trine Skei Grande på topp foran stortingsvalget i 2013. Med seg fikk hun nestleder og byråd Ola Elvestuen, og programkomitéleder Guri Melby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Trine Skei Grande

Foto: Bård Ek

På nominasjonsmøtet på Håndverkeren i Oslo fikk Trine Skei Grande og resten av listen tilslutning og stor jubel fra organisasjonen. – Det er en ære å toppe listen for Oslo Venstre, sier hun.

– Jeg lover at jeg skal kjempe hvert bidige sekund fra nå og fram til valgdagen for at vi skal gjøre det beste valget i Oslo Venstres historie. Jeg gleder meg til en valgkamp der vi skal vise frem vår skole- og miljøpolitikk til velgerne.

Blågrønn regjering
– Venstre trengs i norsk politikk, sier Trine Skei Grande. – Vi skal ha minst to mandater fra Oslo, og vi skal komme i en posisjon som gjør det naturlig at neste regjering ikke bare blir blå, men har en tydelig grønnfarge.

– Vi skal bytte ut den rødgrønne regjeringen med en blågrønn regjering som setter folk først, sier Skei Grande. – Valget neste år må gi velgerne en regjering som tar bruker klimaforliket som en minimumspakke og ikke som maksimumsmål, som legger til rette for at hver enkelt av oss kan ta miljøvalg i hverdagen og prioriterer kunnskap i klasserommene.

– Der venstresiden ser på skatt som en inntekt til staten, og høyresiden ser på skatt som en byrde, ser Venstre på skatt som et virkemiddel for å få til forbedringer i samfunnet for miljø, kunnskap og en fordelingspolitikk som løfter fattige ut av fattigdom, sier hun.

Trine Skei Grande er partileder i Venstre med tre perioder bak seg på Stortinget. Hun har lang bakgrunn fra frivillig organisasjonsliv og har jobbet som lærer og journalist. Trine brenner for skole, kunnskap og kultur, en anstendig flyktning- og asylpolitikk og reform av velferdsstaten slik at vi løfter de svakeste i samfunnet.

Elvestuen, Melby og Heggelid-Rugaas

Ola Elvestuen

Foto: Caroline Roka

Ola Elvestuen er nestleder i Venstre og byråd for miljø og samferdsel i Oslo. Ola er en ivrig forkjemper for miljø, storsatsing på jernbane og kollektivtrafikk, og en offensiv politikk for arbeidsplasser og verdiskaping for hovedstadens næringsliv.

— Jernbanen må bli den foretrukne samferdselsløsningen i det sentrale østlandsområdet, og da har vi behov for et sterkt Venstre, sier Ola Elvestuen.

Guri Melby.

Foto: –

Guri Melby sitter i sentralstyret i Venstre, leder partiets programkomité og underviser på høyskolen i Oslo og Akershus. Guri er opptatt av hvordan vi kan løse klimautfordringene og skape det nye, kreative næringslivet som skal overta for oljenæringen. Da trenger vi en skole i verdensklasse.

— Fremtiden starter i klasserommet, og alle elever fortjener å bli tatt på alvor. Derfor vil Venstre satse på læreren, sier Guri Melby.

Daniel Heggelid-Rugaas

Foto: privat foto

Daniel Heggelid-Rugaas er historiestudent på Universitetet i Oslo. Han er engasjert i bedre boligpolitikk for unge og et løft for skole og høyere utdanning. Daniel vil jobbe for liberale løsninger innen bla. integrering, personvern, dyrevelferd og rusomsorg.

– Vi har en historisk mulighet til å bygge for fremtiden. Etter åtte år med tapte muligheter vil jeg løfte engasjementet tilbake i norsk politikk, sier Daniel Heggelid-Rugaas.

Oslo Venstres liste til stortingsvalget i 2013:
1. Trine Skei Grande
2. Ola Elvestuen