Den skal tidlig krøkes…

Barnehagen har et stort ansvar i forhold til å gi barna gode muligheter for fysisk aktivitet, motorisk stimulering og utfordringer. Hvilke miljø en velger vil derfor være viktig med hensyn til barnets helhetlige utvikling. Grorud Venstre setter kvalitet og miljøet i sentrum. Vi ønsker flere naturbarnehager og satsing på friluftskompetanse, skriver Jon Julius Sandal.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Lille Sandal

Foto: Sandal

Forskning viser at friluftssatsning i barnehager gir effekt av bl.a. mer utholdenhet og større kroppsbeherskelse, mer kreativitet, omsorg, språkferdigheter og fleksibilitet, – samt mindre konflikter, stress og sykdom blant barn og voksne. Det bør derfor satses på flere naturbarnehager for å gi barna optimale vekst- og utviklingsmuligheter. Tilrettelegging av flere naturbarnehager i barnas nærmiljø vil bl.a. bidra til sosial helseutjevning og forbedret livskvalitet. Gode naturopplevelser i barndommen har betydning for senere valg av livsstil.

Undersøkelser viser at barn i natur- og friluftsbarnehager utvikler bedre motorikk enn barn som leker i et mer standardisert «asfaltmiljø». Naturen har naturlige grenser, naturlige utfordringer og naturlige mestringsopplevelser uten prestasjonskrav. Naturen er den beste læremester både når det gjelder stimulering av fysisk kapasitet og motoriske ferdigheter. Men aktiv bruk av naturen omhandler ikke fysisk fostring alene. Den gir barnet bl.a. en begynnende forståelse av betydningen av bærekraftig utvikling og samfunnsmessige spørsmål som samspill og demokrati. Den frie leken gir barnet rom for utfordringer i retning av å løse problemer og å mestre nye situasjoner. De utforsker omgivelsene og skaffer seg opplevelser og erfaringer som er selve grunnlaget for begrepsdanning. Gode opplevelser i naturen vil således stimulere språkutviklingen i form av gode samtaleemner. Når barn utforsker omgivelsene, utvikler de ferdigheter som danner grunnlaget for all læring.

Bruk av naturen har også helsemessig effekt da den virker positivt inn på den mentale og sosiale helsen. Naturlige omgivelser gir mer spontan type oppmerksomhet og rekreasjon. Muligheten til å utnytte hele sanseapparatet og for estetiske opplevelser gir effekt i psykisk og sosial velvære. Naturen gir økt livskvalitet og muligheter til allsidighet, mestring og motorisk trening. Barn som leker i naturen kan gi positiv effekt i fremtiden, da det vil medvirke til ønskede holdinger overfor natur og naturmiljøer.

Naturbarnehager gir et annet rom for bevegelse, mestringsopplevelser, opplevelsesmangfold, og læring enn det vanlige barnehager gjør. Dagens satsing på gigantbarnehager for å oppnå full barnehagedekning viser politisk kortsiktighet. Naturen er «alt i ett». Den gir de beste forutsetninger for kroppsutvikling, helse, velvære, læring og positive holdninger til miljøet. Det er også i de små naturbarnehagene at målsettingen om 20% menn i barnehagen er for lengst nådd, og at foreldretilfredsheten er på topp. Barn som leker og lærer i naturen, får fysiske utfordringer, og psykiske og sosiale opplevelser som gir barnet en solid grunnmur for resten av livet, skriver Jon Julius Sandal, som er pedagogisk leder i en barnehage og førskolelærerstudent i tillegg til sitt verv som varemedlem til styret i Grorud Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**