Kvalitet og sikkerhet i barnehagen

Venstre vil arbeide for at alle barn skal få tilbud om barnehageplass. Samtidig mener Venstre at det er viktig at barnehageutbyggingen ikke skal gå på bekostning av kvalitet og sikkerhet i barnehagene. Det er bekymringverdig at mange kommuner nå må ty til kreative løsninger for å oppnå målet om full barnehagedekning. Det er også viktig at foreldre som allerede har barnet sitt i barnehagen blir hørt når ting ikke fungerer etter hensiktene, skriver Jon Julius Sandal i Akers Avis Groruddalen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Barn, kreativ, skole

Venstres mål for barnehagepolitikken er full barnehagedekning. Men det skal også være mangfold, kvalitet og valgfrihet i tilbudet. Barnehagen skal med andre ord være et pedagogisk tilbud til barn og ikke et oppbevaringssted. Derfor synes vi i Grorud Venstre det er fornuftig at Grorud Bydel nå satser på å øke antall førskolelærere i forhold til ufaglært personale. Men det å øke antallet førskolelærere betyr ikke at barn i barnehagen får mer tilsyn. Derfor kan det aldri brukes som et argument for å dytte flere barn inn på avdelingene.

Vi som arbeider i yrket vet at det i praksis betyr det motsatte. Førskolelæreren er mye borte fra avdelingen og har mange andre arbeidsoppgaver enn det assistenten har. Dette pga. av hektisk møtevirksomhet og ubunden arbeidstid.

Den 23. mai hadde Akers Avis Groruddalen et oppslag om hvordan hverdagen oppleves for foreldre som har barn i Ammerudenga barnehage. Et klassisk eksempel på hvor ille det kan gå når en ikke tar hensyn til de didaktiske forutsetningene. Det er mange hensyn som må tas. Pedagogisk virksomhet kan aldri foregå i et vakuum.

For eksempel vet alle at sykefraværet er stort i de fleste barnehager og mange andre kommunale virksomheter og at tilgangen på kvalifiserte vikarer er svært dårlig. Om kommunen skal drive en barnehage seriøst så er dette et viktig hensyn å ta når det vurderes om en barnegruppe skal utvides eller ikke. Uansett vil de fleste pedagoger advare mot at en utvider småbarnsgrupper. En bør også være klar over at ikke alle som arbeider som pedagogiske ledere i barnehagen har pedagogisk utdannelse. Dette er hensyn bydelsadministrasjonen må ta når en legger rammene for den pedagogiske virksomheten barnehagen skal være.

Grorud Venstre presenterte i høst et forslag om driftsstyrer i de kommunale barnehagene. Vi ønsker større mangfold og pedagogisk selvstendighet i barnehagene, og å gi foreldrene mer innsyn og innflytelse. Vi mener at det vil heve kvaliteten i barnehagen når alle involverte parter har lik mulighet til å påvirke innholdet og hvordan barnehagene organiseres.

Det viktigste av alt er uansett at barnet ikke blir salderingspost for å oppnå målet om full barnehagedekning. Kristin Halvorsens kjepphest har gått for langt. Fokuset må endres fra antall plasser til hva slags barnehager vi ønsker.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**