Grorud Venstre i åpen halvtime

Grorud Venstre tok opp to barnehagesaker i Oppvekstkomiteens åpne halvtime.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Jon Julius Sandal

Foto: privat

Grorud Venstre er ikke representert i bydelsutvalget på Grorud.
– men det betyr ikke at vi ikke følger opp viktige saker i bydelen vår, sier Jon Julius Sandal.

I Oppvekstkomiteens åpne halvtime tok Sandal opp Grorud Venstres syn i to barnehagesaker.

For det første ser Grorud Venstre positivt på Bydelsdirektørens forslag til vedtak om en fireavdelings gårdsbarnehage på Nordtvet gård for 72 barn, og det at administrasjonen ikke hoppet på et annet alternativ om en større barnehage. Dette forutsetter selvsagt at det reises en ridehall ved gården slik det også kommer frem av forslaget.

Grorud Venstre synes det er viktig med gode oppvekstvilkår for barn og unge og ønsker flere friluftsbarnehager og barnehager med miljøprofil til bydelen.

– Som pedagogisk leder i barnehage synes jeg rent personlig at forslaget er både spennende og riktig. Dette er godt forenelig med Venstres miljøprofil, sier Sandal.

Grorud Venstre er derimot bekymret over forholdene i Ammerudenga barnehage, slik det ble presentert i Akers Avis den 23. mai.

– Vi ser det som svært uheldig at barnegruppene blir utvidet, uten at det er blitt tatt andre hensyn enn å oppnå målet om full barnehagedekning. Vi mener at en ikke kan gamble med barns oppvekst og at kvaliteten må gå foran alt annet. Studier fra utlandet viser at for store barnegrupper kan få alvorlige innvirkninger på barns oppvekst. Vi ber derfor Oppvekstkomiteen om å se nærmere på ulike forhold knyttet til denne problemstillingen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**