Sosialistisk Venstreparti gir opp avskaffelse av fattigdom

Regjeringen mangler politisk handlekraft og har gitt opp kampen mot fattigdom, skriver Jon Julius Sandal i Akers Avis Groruddalen 12.11.2010.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Jon Julius Sandal

For fem år siden lovet statsminister Stoltenberg i Soria Moriaerklæringen å avskaffe fattigdommen. Men nå har barne-, likestillings- og inkluderingsminister Audun Lysbakken (SV) og den rødgrønne regjeringen gitt opp kampen. Sannheten er at under den rødgrønne regjeringen har fattigdommen blant barn økt fra 3 prosent til 8 prosent.

I valgkampen i 2005 gikk Kristin Halvorsen (SV) i strupen på daværende statsminister Kjell Magne Bondevik og sa «Det er en skam, Bondevik, at du ikke har klart å gjøre noe med dette». Det å fjerne fattigdom var et spørsmål om politisk vilje, ifølge Halvorsen.

Siden da har den rødgrønne regjeringen hatt et flertall på Stortinget til å gjøre hva de vil. De har ingen å skylde på enn seg selv. Flertallsregjeringen mangler politisk handlekraft.

Lysbakken (SV) sier at «Vi har økt innsatsen mot fattigdom betydelig». Men kjære SV, fattigdomsbekjempelse handler da ikke kun om penger, men om summen av tiltak som virker.

Det handler om politisk vilje og om politiske veivalg, som bedre næringspolitikk, kunnskapspolitikk og helsepolitikk. Tiltakene må settes inn i en større sammenheng for hva som skaper velferd i et bærekraftig samfunn. Derfor er også SV og den rødgrønne regjeringen dømt til å mislykkes.

Jon Julius Sandal
leder i Grorud Venstre