Grorud Venstres bydelsvalgprogram 2011 — 2015

Det gode liv skapes av frie mennesker som tar egne valg og som får mulighet til å bruke sine evner til beste for seg og samfunnet. Liberal politikk er optimistisk. Et godt samfunn er bygd på kunnskap, en åpen og tolerant kultur, sosial trygghet og ansvar for miljøet. Grorud Venstre ønsker at bydelen skal være et godt sted å bo for alle aldersgrupper.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Grønt, liberalt og inkluderende

V-logo med dekor

Grorud Venstre er et sosialliberalt parti som står for løsninger som sikrer verdighet og frihet for den enkelte. Vi ønsker å rekke ut ei hånd til dem som faller utenfor. Vi står for en politikk som ser på folk som folk, ikke som statistikk eller grupper.

Last ned Grorud Venstres bydelsvalgprogram 2011 som en pdf
Last ned Grorud Venstres valgkampbrosjyre for 2011 som en pdf

Et levende lokalsamfunn

Bydel Grorud har opplevd to store forandringer etter 2. verdenskrig. Først endringen fra landbruksdominert omland til drabantby, og så fra etnisk homogent til flerkulturelt. På tross av to så store omveltninger er Bydel Grorud et godt sted å vokse opp, etablere seg og bli gammel. Det negative inntrykket som riksmedia prøver å gi av Groruddalen er ikke riktig, og Grorud Venstre vil være spesielt opptatt av tiltak som kan styrke lokalsamfunnet i Bydel Grorud. Kultur og idrett har her en nøkkelrolle.

Grorud Venstre vil:
få på plass en mer permanent finansieringsform for Steinbruddet kulturkafé.
samarbeide med andre bydeler om ungdomstiltak, for eksempel Rommen Scene og Stovner Rockeklubb
prioritere frivillighetsmidler i bydelens budsjett
arbeide for at det etableres en kulturstasjon for Oslo musikk- og kulturskole i Groruddalen
arbeide for å styrke Grorud senter med kombinert kulturhus og kino
få til et samarbeid mellom bydelene i Groruddalen om informasjon og profilering av området
sikre gode øvingslokaler for bydelens korps og kor
arbeide for økte åpningstider på bibliotekene i bydelen og styrke bibliotekenes rolle som kulturinstitusjoner i bydelen
arbeide for en ny handlingsplan mot diskriminering av lesbiske, homofile og bifile i Bydel Grorud
fullføre Grorud idrettspark
utvide Lillomarka skipark til Huken
støtte initiativ til samarbeid mellom skole og idrettslag for økt bruk av Marka
åpne Romsås bad også på søndager med 32 grader varmt vann

Den gode barnehagen

Bydel Grorud skal tilby gode og trygge oppvekstvilkår for våre barn. Gode oppvekstvilkår betyr blant annet nok barnehageplasser av høy kvalitet. Høy kvalitet oppnås ved at det satses på personalets kompetanse og rekruttering av flere førskolelærere. For å sikre foreldrenes valgfrihet må bydelen tilby ulike former for barnehager. Grorud Venstre mener at bydelens satsning på store basebarnehager har vært feilslått og vil ha flere små og mellomstore barnehager. Grorud Venstre vil gjeninnføre politisk eierrepresentasjon i barnehagenes samarbeidsutvalg for å sikre at ansatte og foreldre blir involvert i saker som angår den enkelte barnehage.

øke pedagogbemanningsnormen
ha styreren tilbake i barnehagen
ha kompetanseheving av alle ansatte i barnehagen og tilby språkopplæring av ansatte med dårlige norskkunnskaper
at det arbeides systematisk for å få ned sykefraværet i barnehagene
at den enkelte barnehage skal gis frihet til å utvikle sin egenart og pedagogiske profil
prioritere natur- og friluftsbarnehager og barnehager som setter miljøet i sentrum
åpne flere små og mellomstore barnehager i barnas nærmiljø
sikre at areal- og bemanningsnormen overholdes
redusere størrelsen på barnegruppene i bydelens store basebarnehager
ha full likestilling av kommunale og private barnehager
at tilbud om barnehageplass blir gitt fortløpende gjennom hele året
sikre søsken plass i samme barnehage
sikre foreldrenes innsynrett og medbestemmelse
gjeninnføre politisk eierrepresentasjon i barnehagenes samarbeidsutvalg

En skole for læring og utvikling

Skolene må få større frihet til å styre egen utvikling, og virkemidler til å rekruttere og beholde dyktige og engasjerte lærere. Ved å satse på lærerne, vil skolen kunne bli en enda bedre arena for læring og personlig utvikling. Venstre ønsker å satse på lærerne, blant annet ved å øke muligheten for formell videreutdanning. Venstre ønsker en sterk og god offentlig skole, med private opplæringstilbud som et viktig supplement.

styrke ordningen med leksehjelp
styrke norskopplæringen for barn som ikke kan godt nok norsk til å få tilstrekkelig utbytte av undervisningen
forenkle og rasjonalisere skjemaveldet i skolen, slik at lærerne kan bruke mer tid på direkte elevkontakt og følge opp samarbeid mellom skole, hjem og lokalsamfunn
sikre at de som trenger særskilt tilrettelagt opplæring eller annen tilrettelegging raskt får et relevant tilbud
sikre at også teoristerke elever får faglige utfordringer på riktig nivå
styrke kravet til svømmeopplæring slik at alle barn lærer å svømme
styrke skolehelsetjenesten
styrke skolebibliotekene og samarbeidet mellom folkebibliotekene og skolen
styrke skolenes kompetanse i arbeid mot mobbing, spesielt når det gjelder mobbing på bakgrunn av etnisitet, religion og seksualitet

En trygg og god alderdom

Mange eldre har god helse og kan leve et godt og aktivt liv. Det er viktig at kommunen tar vare på den ressursen disse representerer. Alle som trenger pleie og omsorg skal få et tilbud som holder høy kvalitet og som i større grad fanger opp at også eldre har ulike ønsker og behov. Mange av de som nå går inn i pensjonistenes rekker i bydelen har innvandrerbakgrunn, og både aktivitetstilbud og omsorgstjenester må legges til rette også for denne gruppen.

Grorud Venstre vil:
sikre gode aktivitetstilbud for eldre i alle av bydelens boområder
sikre seniorsentre og frivillighetssentraler
at bydelen skal utarbeide egne planer for helse- og sosialarbeid tilpasset lokale forhold
utvikle samarbeidet med organisasjoner som legger til rette for en aktiv og meningsfylt alderdom
gjøre det enkelt å alderstilpasse egen bolig
bygge ut hjemmetjenestene slik at eldre som ønsker det, gis muligheter til å bo hjemme så lenge som mulig
la eldre selv kunne velge leverandør av hjemmetjeneste
bygge ut Omsorg +, bemannede omsorgsboliger, i bydelen
sikre at alle som ønsker det får enerom på sykehjem
legge til rette for et økende antall fra ulike minoriteter som trenger sykehjemsplass
gi sykehjemmene større selvstyre og bygge ned den sentrale sykehjemsadministrasjonen
legge til rette for språkopplæring for ansatte i bydelen med svake norskkunnskaper
beholde relevante medisinske tilbud på Aker sykehus

Grønne Grorud

Venstre har alltid vært miljøpartiet i Norge. Vi er også miljøpartiet på Grorud. Som et miljøparti har vi lenge gått inn for nedleggelse av Huken Pukkverk for å redusere trafikk, støy og luktplager. Venstre sikrer at Markagrensa ligger fast samtidig med at Marka gjøres tilgjengelig for bydelens innbyggere. Det er også Venstre som kjempet fram lavere pris på Ruters månedskort og økt frekvens på, blant annet, Vestli-banen.

Miljø og byutvikling går hånd i hånd. En grønn og åpen by må være forutsetningen for all utvikling og utbygging av bydelen. Groruddalssatsingen representerer mange gode tiltak som bedrer livskvaliteten i bydelen. Men for å få mest mulig igjen for pengene, må innbyggerne i større grad involveres.

Grorud Venstre vil:
bevare bydelens grøntområder og utvikle flere parker
sikre at Markagrensa ligger fast samtidig med at Marka gjøres tilgjengelig for bydelens innbyggere
ruste opp turområdene rundt skogsvannene i bydelen
fortsatt satse på Alnaelva som et attraktivt tur- og naturområde, og arbeide for gjenåpning av hele elveløpet
ha en bred prosess for etterbruk av Huken pukkverk der idrett, kultur og rekreasjonsformål har en sentral plass og der trafikkbelastningen blir begrenset
arbeide for lokk over strekninger av Trondheimsveien gjennom bydelen, for eksempel mellom Grorud senter og Grorud idrettspark
realisere Fossum-diagonalen for å begrense trafikkbelastningen på Trondheimsveien

Medbestemmelse på Grorud

Venstre mener at alle politiske avgjørelser skal fattes så nær som mulig dem det angår.
Venstre har stor tro på et levende og handlekraftig lokaldemokrati, der innbyggerne i størst mulig grad skal kunne medvirke, få innsyn og bli hørt i saker som angår dem og tjenestene i bydelen. Venstre mener at Bydel Grorud i dag har et demokratisk underskudd. De folkevalgte politikerne har i alt for liten grad involvert seg i saker som angår bydelens tjenester og ukritisk overlatt ansvaret til administrasjonen.

Grorud Venstre vil:
ha en demokratireform i Bydel Grorud og skape bedre maktbalanse mellom beboere, folkevalgte og administrasjon
at bydelsutvalget skal ansette bydelsdirektør
sikre beboernes innsynrett og medbestemmelse
ha politisk eierrepresentasjon i barnehagenes samarbeidsutvalg
at bydelene skal trekkes med i overordnet byplanlegging
at bydelen skal ha ansvaret for skjenkepolitikken
at bydelens andel av det kommunale budsjettet skal økes for å styrke bydelenes økonomi, utvide det lokale handlingsrommet og gi rom for flere lokale initiativ
gi brukere og ansatte av de kommunale tjenestene større mulighet til medvirkning
at alle saksframlegg, møteinnkallelser og protokoller fortløpende skal gjøres tilgjengelige på bydelens hjemmesider med mulighet for abonnement av dokumenter
at mer ansvar for lokale plansaker og klagebehandlingen i lokale byggesaker skal overlates til bydelsutvalgene

Grorud Venstre i Bydelsutvalget: