Venstre vil heve språkkompetansen i barnehagene

Venstre vil sikre språkopplæring av ansatte med mangelfulle norskkunnskaper og sørge for at vi får flere utdannede førskolelærere, skriver Jon Julius Sandal i bladet Utdanning nr. 11 3. juni 2011.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Jon Julius Sandal

Venstre har mottatt en rekke henvendelser fra foreldre som er bekymret for at norsk språk ikke er i bruk i tilstrekkelig grad i enkelte barnehager. Dette er bekymringer som også kommer fra foreldre som selv har en annen etnisk tilknytning enn norsk, og som ønsker at deres barn skal lære norsk i barnehagen.

Barnehagene er bydelenes ansvar. Dette er derfor noe som må følges opp i bydelene, spesielt i bydeler med høy andel minoritetsspråklige barn. For Venstre er det viktig at den økonomiske belastningen ikke overlates til bydelene alene.

Oslo Venstres årsmøte vedtok i 2010 flere tiltak til kompetanseløft i barnehagene, blant annet øremerking av midler til barnehager med særlige utfordringer i forhold til språkstimulering og kompetanseheving av alle ansatte og til økt pedagogtetthet i bydeler med høy andel minoritetsspråklige barn. Dette etter initiativ fra blant andre Grorud Venstre.

Barnehagen er en viktig arena for barnas språkutvikling, der personalets språkkompetanse spiller en nøkkelrolle. Venstre tar disse utfordringene på alvor. I Venstres bystyreprogram vil Venstre sikre språkopplæring av ansatte med mangelfulle norskkunnskaper og sørge for at vi får flere utdannede førskolelærere, blant annet ved å utvide tilbudet om etter- og videreutdanning.

Det er viktig at kommunen som arbeidsgiver tar vare på sine ansatte og tilbyr norskopplæring til de som trenger det. Det er lite hensynsmessig med språktesting av alle barnehagebarn slik SV og kunnskapsminister Kristin Halvorsen tar til orde for, når det ikke finnes nok kompetanse i barnehagen til å følge opp med gode språkstimulerende tiltak.

Barnehagen kan være en god integreringsarena, også for vokse med minoritetsbakgrunn. Men dette krever at det finnes gode opplegg for norskopplæring for de ansatte som trenger det. Det er også viktig at dette gjøres på en måte som ikke belaster den enkelte barnehage og det øvrige personalet.

Jon Julius Sandal
Venstres førstekandidat til bydelsutvalget i Bydel Grorud og bystyrekandidat for Oslo Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**